maanantai 28. toukokuuta 2018

14. Kausi avattu Ahvenistolla ja Alastarolla

Ahvenisto

Kauden jännittävin ajotapahtuma on saatu suoritettua eli ensimmäinen ratapäivä 13.5. Ahvenistolla on takana. Sää oli helteinen (+28 astetta) ja paikkana siis perinteinen Ahveniston moottorirata. Pyörä ja renkaat toimivat mallikkaasti, vaikka alkuun epäilinkin kuluneen SC1:n iskukykyä. Rengas kesti kuitenkin hyvin ja päivän päätteeksi toinen puoli olikin sitten kulumismerkkiä myöten käytetty. Toki pientä luistoa renkaassa oli, mutta hyvin maltillista. Oli ilo huomata, että tiheämmät välitykset olivat tuoneet Ducatiin lisää voimaa ja luisto saattoi johtua myös siitä. Pitäisikin muuten opetella italiaa sen verran, että osaisi tänne väliin heittää muutaman italiankielisen sanan luomaan lisää uskottavuutta ja omistautumista.

Ajaminen tuntui alkuun tietenkin kauhealta ja ensimmäinen setti jännitti todella paljon. Olo tuntui taas talven jälkeen todella suojattomalta ja mutkiin taittaminen pelotti. Oikeastaan jo toiselle setille lähdettyäni ei edellisistä tuntemuksista ollut enää mitään jäljellä vaan tämän jälkeen ajaminen tuntui normaalilta. Toki jos on koko talven ajanut autoa, joka ei oikein kiihdy, niin kyllähän se koettu kiihtyvyys saa suupielet ylöspäin ja olo oli huikea.

Päivän päätteeksi luulin että olen ajanut samanlaisia aikoja kuin viime vuonnakin, mutta sitten kotona huomasin, että olin ollut puoli sekuntia nopeampi, jee! Toki Ahvenistolla ei kannata ajan perässä ajella vaan nauttia menosta ja hioa ajoasentoa, mutta olihan se kiva havaita ajankin siinä samassa hieman parantuneen. Omasta mielestä riskittömällä ajolla tuli ajaksi 1:30,2. Radan varrella sattui olemaan kuvaajia, joten mm. Exhaustille ja Holtsulle kiitos kuvista ja laitetaan niitä nyt tänne sitten nähtäväksi.


Alastaro

Alastaron ratapäivät olivat Biketeamin järjestämä torstai 17.5. ja viikonloppu meni sitten MP-Tuen päivillä. Biketeamin päivä sujui loistavasti eli kiitokset vaan Tommille ja Tomille sekä koko muulle porukalle. Alkuun vedin kaksi settiä Street Triplellä ja se oli hauskaa. Menoa alkoi vaan jossain vaiheessa rajoittaa jalkojen osuminen asfalttiin. Pitäydyn edelleen mielipiteessäni Street Triplestä.

Omilla pyörilläni lähdin testaamaan Aprilan muutoksia ja niiden vaikutusta pyörään. Alku oli tosi varovaista ja meno ei oikein maittanut. Tuli tunne, et miten mä oon näin huono. Ajo tuntui kankealta ja vaikealta ylipäätään. Apriliassa oli liikaa voimaa ja mutkat tuli silmille. Sitten ennen mutkaa kaikki vauhti pois ja madellen mutkaan. Eihän tämän näin pitänyt sujua!?! Mikä neuvoksi?

Lauantaina homma uusiksi. Keli oli tosi kuuma ja Alastaron kitkainen pinta alkoi syömään rengasta. SC1 ei oikein tuntunut millään paineella kestävän rasitusta vaan alkoi repeilemään pahasti. Vaihdoin alle uuden renkaan (siis vaihdoin toisella vanteella olevan renkaan alle)Uusi takarengas kesti kuitenkin paremmin ainakin puoleen väliin asti. En viitsinyt koko rengasta tuhota vaan vaihdoin Ducatiin. Ducatilla ajat olivat noin sekunnin tai kaks huonompia kuin Aprilialla. Ajaminen alkoi kuitenkin tuntua luonnollisemmalta, mutta ihan älyttömästi en viitsinyt ajaa renkaita tuhoten. Ehkä tuonne pitäisi ottaa kovemman seoksen renkaat ensi kerralla mukaan. Muiden Dunlopit tuntuivat kestävän aika hyvin. Pitäisikö miettiä vaihtoa?

Kokonaisuutena Alastrosta jäi käteen 1:24,5, joka oli 0,3 sekuntia huonompi aika kuin viime kauden paras aika oli, joten eiköhän se sitten kuitenkin kauden avaukseksi mennyt ihan ok. Tästä suuntana sitten Botniaring, jossa odottaisi kauden ensimmäinen kilpailu. Ainakaan tässä vaiheessa minua ei jännittänyt lähteä kilpailemaan, kun olin saanut suostuteltua Ilen itseäni opastamaan kisaviikonlopulle aloittelijan virheiden välttämiseksi. Neljän päivän ruosteenpoisto oli siis suoritettu! Täältä tullaan Pohjanmaan lakeus ja helapäät…


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti