Lukituslanka pulteissa |
Nyt kesän
2018 osalta molemmat pyörät laitetaan kisakuntoon. Käytännössä tämä tarkoittaa
Ducatin kohdalla seuraavaa. Jäähdytysnesteet vaihdetaan veteen ja lisäaineeseen,
öljypropulle tehdään varmistus, venttiilin välykset tarkastetaan,
ilmanpuhdistin vaihdetaan, moottoria säädetään edellisen vaihdon vuoksi, valot
ja töötti kytketään pois käytöstä, valot vaihdetaan dummy-versioihin edestä ja
takaa, taakse vaihdetaan isompi ratas, ketjut vaihdetaan ja jotain muuta pientä
toimenpidettä. Ducatin kanssa minua auttaa tietenkin Corsenero.
Aprilian osalla on paljon samoja
toimenpiteitä. Katteet vaihdetaan ja teipataan, koska vauhti tulee myös
tyylistä, pikakaasu asennetaan, rattaat ja ketjut vaihdetaan parempien
välitysten vuoksi, valot poistetaan käytöstä, ilmansuodatin vaihdetaan,
jarrupalat täytyy uusia, pultit varmistaa ja jäähdytysnesteet vaihtaa. Toisen
silmäparin Aprilian suhteen olen halunnut Kallio Racingiltä, kiitos vaan Vesa
avustasi.
Molempien
pyörien öljyt vaihdoin jo syksyllä sekä akkuja olen ladannut joka toinen
kuukausi. Tätä ei parane unohtaa, jos ei halua ostaa uusia akkuja muutaman
vuoden välein. Tietenkin myös pyörien huolellinen peseminen ja perushinkkaus
kuuluvat syksyn perustoimenpiteisiin. Itse kannatan pyörien pitämistä puhtaana.
Tällöin niistä on helppo havaita mahdolliset vuodot ja epänormaalit asiat sekä
pyöriä on kivempi käsitellä, kun ei tartte itseään niihin sotkea.
Edellisten
lisäksi täytyy vielä ostaa renkaat. Se onkin suurin yksittäinen kauden menoerä.
Valitettavasti renkaat joutuu tilaamaan Euroopasta, koska kotimaiset yritykset
pyytävät niistä niin tolkuttomia hintoja ettei niitä voi edes tukemisen vuoksi oikeasti
harkita. Jos hinnat olisivat jollain tapaa järjelliset, niin mieluummin tukisin
kotimaisia yrittäjiä ja hankkisin ne Suomesta. Tai no katsotaan lähempänä mikä
on tilanne. Renkaita ei kannata tilata vielä talvella lämpotilan vuoksi. Ne
saattavat ottaa pakkasesta ja osumista itseensä eli tilaukset kehiin vasta
lämpötilan ollessa plussan puolella.
Kesän 2018 suunnitelma
Ratakalenterit
alkavat helmikuussa saada muotonsa ja viimeistään maaliskuun alussa on kesän
päivämäärät järjestetyille ratapäiville tiedossa. Siitä alkaakin sitten päivien
sovittaminen omaan kalenteriin muut vapaa-ajan halut huomioiden. Lisämausteensa
luovat tietysti myös muut velvoitteet, oman elämän ihanat yllätykset ja
tietenkin kesälomien ajankohtien sopiminen työpaikalla. Nykyään päivät ovat
aika hyvin viikonloppuisin eli välttämättä lomapäiviä ei niihin tarvitse
mahdottomasti käyttää.
Kauden oma kalenteri
alkaa nyt olemaan valmis. Kisojen yhteydessä olevia päiviä näyttäisi olevan 15
ja muita ratapäiviä sitten 16. Onkohan tuo liikaa? En tiedä. Sen näkee sitten
kokeilemalla, mutta ainakaan kisojen yhteydessä ei settejä tule mitenkään
mahdottomasti eli renkaita ei kulu niin paljoa. Lyhyen Ileltä saadun infon,
kiitos Ile siitä, perusteella perjantaina settejä tulee neljä, lauantaina
aika-ajo ja kisa ja sunnuntaina sitten warm up ja kilpailu. Pelkästään 30
tavallista ratapäivää olisi kyllä aika kova pala budjetille.
Tässä vielä
ensi kesän kilpailujen aikataulut:
19. tai 20.5.
Alastaro, MP Tuki (tästä en ole vielä varma järjestetäänkö tätä)
25.-27.5.
Botniaring
15.-17.6.
Motopark
20.-22.7.
Kemora
3.-5.8.
Alastaro
17.-19.8. Motopark
8. tai 9.9.
Alastaro, MP Tuen ratapäivien yhteydessä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti