lauantai 7. huhtikuuta 2018

13. Valmistautuminen kesään ja tulevat kilpailut

Lukituslanka pulteissa
Olen lähes joka syksy ollut siinä uskossa, että tänä talvena ei pyörille tarvitse tehdä yhtään mitään. Joka vuosi olen ollut väärässä. Aina on tullut jokin ajatus mitä pyöriin on pitänyt saada lisää. Joko se on ollut toisten katteiden vaihtoa, putkiston äänenvaimentimen ja moottorinohjauksen päivitystä tai sitten varusteiden päivittämistä.

Nyt kesän 2018 osalta molemmat pyörät laitetaan kisakuntoon. Käytännössä tämä tarkoittaa Ducatin kohdalla seuraavaa. Jäähdytysnesteet vaihdetaan veteen ja lisäaineeseen, öljypropulle tehdään varmistus, venttiilin välykset tarkastetaan, ilmanpuhdistin vaihdetaan, moottoria säädetään edellisen vaihdon vuoksi, valot ja töötti kytketään pois käytöstä, valot vaihdetaan dummy-versioihin edestä ja takaa, taakse vaihdetaan isompi ratas, ketjut vaihdetaan ja jotain muuta pientä toimenpidettä. Ducatin kanssa minua auttaa tietenkin Corsenero.

 Aprilian osalla on paljon samoja toimenpiteitä. Katteet vaihdetaan ja teipataan, koska vauhti tulee myös tyylistä, pikakaasu asennetaan, rattaat ja ketjut vaihdetaan parempien välitysten vuoksi, valot poistetaan käytöstä, ilmansuodatin vaihdetaan, jarrupalat täytyy uusia, pultit varmistaa ja jäähdytysnesteet vaihtaa. Toisen silmäparin Aprilian suhteen olen halunnut Kallio Racingiltä, kiitos vaan Vesa avustasi.

Molempien pyörien öljyt vaihdoin jo syksyllä sekä akkuja olen ladannut joka toinen kuukausi. Tätä ei parane unohtaa, jos ei halua ostaa uusia akkuja muutaman vuoden välein. Tietenkin myös pyörien huolellinen peseminen ja perushinkkaus kuuluvat syksyn perustoimenpiteisiin. Itse kannatan pyörien pitämistä puhtaana. Tällöin niistä on helppo havaita mahdolliset vuodot ja epänormaalit asiat sekä pyöriä on kivempi käsitellä, kun ei tartte itseään niihin sotkea.

Edellisten lisäksi täytyy vielä ostaa renkaat. Se onkin suurin yksittäinen kauden menoerä. Valitettavasti renkaat joutuu tilaamaan Euroopasta, koska kotimaiset yritykset pyytävät niistä niin tolkuttomia hintoja ettei niitä voi edes tukemisen vuoksi oikeasti harkita. Jos hinnat olisivat jollain tapaa järjelliset, niin mieluummin tukisin kotimaisia yrittäjiä ja hankkisin ne Suomesta. Tai no katsotaan lähempänä mikä on tilanne. Renkaita ei kannata tilata vielä talvella lämpotilan vuoksi. Ne saattavat ottaa pakkasesta ja osumista itseensä eli tilaukset kehiin vasta lämpötilan ollessa plussan puolella.

Kesän 2018 suunnitelma

Ratakalenterit alkavat helmikuussa saada muotonsa ja viimeistään maaliskuun alussa on kesän päivämäärät järjestetyille ratapäiville tiedossa. Siitä alkaakin sitten päivien sovittaminen omaan kalenteriin muut vapaa-ajan halut huomioiden. Lisämausteensa luovat tietysti myös muut velvoitteet, oman elämän ihanat yllätykset ja tietenkin kesälomien ajankohtien sopiminen työpaikalla. Nykyään päivät ovat aika hyvin viikonloppuisin eli välttämättä lomapäiviä ei niihin tarvitse mahdottomasti käyttää.

Kauden oma kalenteri alkaa nyt olemaan valmis. Kisojen yhteydessä olevia päiviä näyttäisi olevan 15 ja muita ratapäiviä sitten 16. Onkohan tuo liikaa? En tiedä. Sen näkee sitten kokeilemalla, mutta ainakaan kisojen yhteydessä ei settejä tule mitenkään mahdottomasti eli renkaita ei kulu niin paljoa. Lyhyen Ileltä saadun infon, kiitos Ile siitä, perusteella perjantaina settejä tulee neljä, lauantaina aika-ajo ja kisa ja sunnuntaina sitten warm up ja kilpailu. Pelkästään 30 tavallista ratapäivää olisi kyllä aika kova pala budjetille.

Tässä vielä ensi kesän kilpailujen aikataulut:
19. tai 20.5. Alastaro, MP Tuki (tästä en ole vielä varma järjestetäänkö tätä)
25.-27.5. Botniaring
15.-17.6. Motopark
20.-22.7. Kemora
3.-5.8. Alastaro
17.-19.8. Motopark
8. tai 9.9. Alastaro, MP Tuen ratapäivien yhteydessä

Edelliset kirjoitukset olivat siis enemmän tällainen suht’ kuiva faktapainotteinen kuvaelma miten tähän ollaan päästy ja mikä omasta mielestäni on jollain tapaa tässä harrastuksessa relevanttia. Jatkossa luulen, että päivitykset ovat enemmän kokemusten kirjoittamista ja jakamista toivottavasti vähän elävämmällä tavalla kuvien kera sekä myös videokuvaa hyödyntäen. Luvassa siis tunnelmia varikolta ja kypärän sisältä. Miltä se lähtö tuntui? Mitä mietin mutkissa tai ohituksissa? Mitkä fiilikset jäivät kilpailusta? Katsotaan miten tässä käy. Toivottavasti kausi ajetaan loppuun asti ja lopussa seistään podiumilla. Ei kai sitä voi mihinkään vähempään pyrkiä?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti