torstai 9. elokuuta 2018

17. FINNISH SUPERBIKE 2018, Road Racing SM 4. Osakilpailu, Alastaro

Ennen tuloa Alastaroon fiilikset olivat osittain huonot, kun Kemoran kilpailua ei päästy ajamaan lainkaan. Omalta osaltani olin päässyt siellä harjoituksissa jo jonkinlaiseen vauhtiin ja olin jokseenkin varma, että kilpailussa olisin päässyt ajoissa alle 1:12. Nyt siis ennätykseksi jäi Kemorassa tuo 12-alkuinen. Ehkä sitten ensi kesänä, kai?

Alastaron rata ei ole minulle ikinä ollut mikään varsinainen suosikki, vaikka olen siellä eniten ratakierroksia ajanutkin. Nyt minua itseäni jännitti jonkin verran se, että ketä kilpailuun oikeasti tulee, koska olin kuullut huhuja ja lukenut palstojen sivuilta, että mukana olisivat myös varsinaiset Alastaron spesialistit. Oma aikani ei kuitenkaan ole Alastarossa ollut mitenkään räjähtävän nopea ja tähän peilaten spesialistithan söisivät minut aamupalaksi ja sylkäisivät vaan katteet hampaiden välistä. 

Perjantain harjoitukset 4x15 min

Kilpailemisesta oli siis aika pitkä tauko ennen Alastaron koitosta. Perjantain keli oli todella lämmin ja välillä kuumalla ajaessa tuli mieleen, et joskus keli voi olla jopa liian kuuma. Alastaroa varten olin varustautunut ensimmäistä kertaa Dunlopeilla, koska toukokuussa Alastarossa viimeksi ollessani minulla oli ongelmia saada SC1-seos kestämään repeilemättä. Suunnitelma oli harjoitella perjantaina seoksella MS4 ja sitten lauantain aika-ajoon ja kilpailuun vaihtaa alle MS2. Onnekseni renkaan leveydet olivat 205, joten ainakin renkaat olisivat uusinta uutta, kai (en ole niin perehtynyt Dunlopin saloihin)?

Harjoituksissa ajettiin perjantaina yhteensä siis  neljä settiä ja niissä renkaat kestivät loistavasti. Edessä mulla oli kulunut Pirellin Superbike SC1, jossa ei kuitenkaan sinänsä ollut haasteita, mutta luonnollisesti pyöreyden puute haittasi kääntymistä. Ja nyt joku miettii, et miten niin muka haittasi kääntymistä?, niin niin siinä vaan käy. Merkkeihin asti etusta en saa kulutettua, mutta muoto kuluu pois kierrosten myötä ja kääntymisestä tulee työlästä ja loppujen lopuksi sillä on vaikutusta myös kelloon.

Harjoitusten vikalla setillä vikoilla kierroksilla ajoin elämäni nopeimman Alastaron ajan. Aika oli karvan päälle 1:24. Harjoituksissa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Toiminta oli perus vaihteiden löytämistä ja tuntuman hakemista. Jonkun verran MS4 tuntui alkuun liukkaalta, mutta tämän tietäen aloin avaamaan pystymmässä eikä asiassa sen jälkeen ollut mitään huomautettavaa. Rengas on kuitenkin jonkin verran pidoltaan "kovempi" kuin pehmeämpi seos, mutta treeniin vallan hyvä.


Lauantain aika-ajo

Aika-ajoon alle siis uudet renkaat: edessä Superbike SC1 ja takana MS2 (60/205). Etukäteen aika-ajossa jännitti suuri osallistujamäärä ja sen aiheuttama haaste puhtaiden kierrosten osalta. Aika-ajon suorittamiseen oli kuitenkin aikaa annettu vain 15 minuuttia. Aika-ajosta en sinänsä muista mitään erityistä. Alkuun oli ruuhkaa ja jouduin hakemaan vauhtia varikolta. Sen jälkeen pääsin ajamaan ehkä kaksi kierrosta ilman muita ja sitten oli taas ruuhkaa. Jossain loppuvaiheessa radalla oli taas enemmän tilaa. Pito oli hyvä koko setin. Sen muistan, että mitään mieletöntä ahaa elämystä jostain kierroksesta en saanut ja naama venähtikin jonkin verran kun varikolle tullessani kohtasin Roopen katseen ja hän kertoi, että olin ajanut paalulle! Mitä ihmettä! Entäs ne Alastaron-erikoisosaajat? Tuloksena siis uran ensimmäinen paalupaikka ajalla 1:22,6. Wau, taas jotain uutta!

Aika-ajon jälkeen seurasi järkyttävän pitkä odotus itse kilpailuun. En tiedä mitä järjestäjät olivat miettineet laittaessaan SSC-luokan kilpailun päivän viimeiseksi kaikkien muiden luokkien jälkeen ajettavaksi? Juuri kukaan ei jäisi seuraamaan meidän kilpailuja ja kaikki pakkaisivat tavarat sunnuntaina ja lähtisivät kotiin ennen kuin me oltaisiin edes lähdetty viivalta. Iso kiitos siis niille ketkä jäitte katsomaan meidänkin kilpailua lauantaina tai sunnuntaina.

Lauantain kilpailu, 3+7 kierrosta

Kilpailun startti tapahtuisi siis paalulta. Aika kovat paineet, kun miettii että lähtöni eivät ole koko kautena olleet mitään rakettilähtöjä. Lähtön ajattelin suorittaa ns. liikennevalolähtönä, kun harjoitus aika-ajojen jälkeen Aprilian lähtöavustimella päättyi kaameeseen keulan nostoon ja kaasun sulkemiseen. Toisaalta kun lähtee paalulta, niin ei kuitenkaan voi hävitä järkyttävän montaa sijoitusta ennen ekaa mutkaa. Näillä mietteillä lähdin siis lähtöruudukkoon.

Ennen lähtöä tapahtui radan totaalinen kastuminen ja kuljettajat alkoivat pohtia rengasvalintaa. Itselläni tämä ei aiheuttanut paineita, kun en omista muita kuin kuivan kelin renkaita. Itselläni olivat siis slicksit alla. Juuri ennen lähtöä varilkolta portille taivaalta piskotteli sadetta. Totesin Juhalle, että jos olis normaali ratapäivä, niin ei kyllä mentäisi ajamaan. Juha nyökkäsi ja sanoi, "Ei mentäis". Siitä sitten kohti lähtöruudukkoa...

Kisasta oli tehty Wet-race eli sitä ei keskeytettäisi, jos sade alkaisi kesken kilpailun. Tämä tarkoitti myös sitä, että itse kilpailu aloitettiin kolmella tutustumiskierroksella ja tämän jälkeen olisi lähtö ja seitsemän kierroksen kilpailu. Tämäkin oli taas jotain uutta paalupaikan lisäksi! Kyllä roadracing vaan tarjoaa uusia kokemuksia joka kerta! Radan pinta oli kuitenkin lähes kuiva enkä havainnut siinä tutustumiskierrosten aikana mitään ongelmaa pidon suhteen.

Startti tapahtui ja liikennevalolähtöni ei oikein onnistunut. Olin ekassa mutkassa viides. Vaikuttaa siis Jarnon peruskuviolta. Lähdön missaaminen saa myös jonkinlaisen näyttämisenhalun esiin. En voi olla näin huono! Nyt kaasua äläkä koske jarruun liian aikaisin. Näytä niille ettet ole näin huono, vaan lähtösi ovat umpisurkeita! Ensimmäiset mutkat ajettiin puhtaasti läpi ja ekaa ohitusta tein sitten ekalla kierroksella Las Palmasin jarrussa. Se oli perusohitus: jarrutus myöhemmin ja sisältä ohi. Vauhti ja ajo tuntui todella hyvältä sekä uusien renkaiden tuoma psykologinen luotto oli huipussaan.

Seuraavan ohitusyrityksen meinasin tehdä taas Palmasissa, mutta edessä oli kaksi pyörää enkä oikein tiennyt kummalta puolen yrittäisin ohi niin, ettei vaan kenenkään kisa päättyisi mihinkään hölmöilyyn. En siis tehnyt mitään vaan ajattelin odottaa Lemminkäiseen. Siellä näinkin sitten kahden kilpakaverini olevan ohituspuuhissa ja huomasin sen aiheuttavan sen verran hämminkiä heidän mutka-ajoon, että ainakin toisesta pääsen ohi kun pidän siistin sisälinjan ja avaan kaasun täysin auki kohti kikkamutkaa. Toinen pyörä kuitenkin jäi edelleni, mutta tiesin olevani häntä nopeampi ja päätin toimia heti. Tässä kohtaa ajattelin, että teen ohituksen kahvilan mutkassa. Ajoin ulkokautta niin kovaa kun uskalsin, kiersin kuljettajan ja jarrutin myöhään sisään kahvilan mutkaan (Ilen kerhokilpailun tyyliin!). Enää edessä olisi vaan yksi kuljettaja – kaasua!

Joskus on niitä päiviä tai pikemminkin settejä kun ajaminen tuntuu helpolta ja vauhtia tuntuu pystyvän nostamaan ihan järjettömästi ja kaikki tuntuu onnistuvan. Lauantain kilpailu oli minulle tällainen setti. Kiristin vauhtia koko ajan ja saavutin edellä ajavaa niin, että tiesin vielä pääseväni ohi. Ehdin ajaessa jopa miettiä ohitusta ja kilpakumppania seuratessani tiesin että itselleni sopivin ohituspaikka on Lemminkäisen jarru. Siinä jarrutin ajetuilla kierroksilla selkeästi myöhemmin ja sain häntä huomattavasti kiinni.

Toiseksi viimeisellä kierroksella tein Palmasissa vaihtovirheen ja minulle jäi kolmonen pesään. Jos jostain Aprilaa kritisoin, niin minun jalalle vaihdepolkimen liikkeet ovat turhan pitkät. Pidän enemmän lyhyemmästä liikeradasta. Vaihtovirheen vuoksi en päässyt nopeassa vasurissa oikein imuun ja jarrussa jäin liian kauaksi. Edessä olisi siis viimeinen kierros ja uusi yritys. Nyt lähdettiin Palmasista peräkkäin, edessä siis nopea vasuri, jonka läpi menimme tasatahtia. Ohjasin pyörän kaksi metriä vasemmalle puolelle ja sitten odotin toisen jarrua. Heti kun havaitsin toisen tekevän jarrutuksen, niin tein oman jarrun ja otin mutkan apeksin ulostulossa kiinni. Pääsin ohi! Enää olisi jäljellä neljä mutkaa ennen ruutulippua! Ensimmäinen voitto on tulossa. Voiko tätä uskoa!!! Nyt täytyy vaan pitää vara ettei kahvilan mutkassa tapahdu ohitusta toisin päin. Otin kahvilan mutkan siis sisältä kiinni sillä seurauksella, että tulimme maaliviivan yli 0,053 sekunnin erolla minun hyväkseni, kun toinen sai kahvilaan paremman avauksen kuin minä!
 
Wuhuu voitto tuli kotiin! Tätä en toki huomannut vaan ajoin kaksi lämmittelykierrosta, koska yksi kierroksella ohitettava jäi minun ja ruutulipun väliin enkä tätä ensin havainnut maaliin tullessani, uups. No sainpa yhden kierroksen enemmän ajettua... Vitsi mikä fiilis. Toki paras tunne tuli vasta myöhemmin. Samalla sain kuulla ajaneeni alle 1:22;n ajan. Vähän siistiä! Kello pysähtyi aikaan 1:21,8, joka oli luonnollisesti oma enkka.

Sunnuntain kilpailu, 10 kierrosta

Sunnuntain kilpailuun lähdin paalulta, mutta gridiin saapuessani sain kuulla, että otamme lippu-lähdön. Käsite oli minulle toiminnan osalta hieman vieras. Näin ollen lähdöstä tuli aika jännä ja oma suunnitelmani meni sen myötä roskikseen, kun missasin lähdön. Ihan kuin tässä olisi joku toistuva kaava? Lähtöharjoituksia tai ajatuksia siitä  paremman suorituksen toivossa otetaan siis ilomielin vastaan. Taas alkoi kova kamppailu kohti kärkeä, mutta hukkasin aikaa sen verran enemmän, että hukatut sekunnit kilpakumppanien takana sekä kikkamutkasta kahvilaan hitaamman perässä ajaminen (oma vika kun en mennyt ohi) jättivät ykköseen ja kakkoseen liikaa kaulaa. He ajoivat myös sen verran hyvin, että maalissa kakkossijaan taisi jäädä noin 2,8 sekkaa. Heitä en tällä kertaa olisi millään saanut kiinni. Myöskään lauantain vastaavaa ajofiilistä ja valtavaa onnistumisen tunnetta ei ollut nyt niin hyvin läsnä kuin aiemmin. Tuloksena kuitenkin hienosti kolmas tila.


Omasta kokemuksestani tuo sunnuntain kisa oli hieman tylsä. Tästä pois lukien hieno taistelu sukunimikaimani kanssa, kenen kanssa mentiin ykkösmutkassa pitkään rinta rinnan. Keli oli todella hyvä ja aurinkoinen. Rata tuntui omasta mielestä liukkaammalta kuin lauantaina. Tähän saattoi rataa enemmän vaikuttaa renkaat tai sitten molemmat yhdessä. Yöllä oli kuitenkin satanut runsaasti vettä. Kenties silläkin oli jotain tekemistä liukkauden kanssa. Ajallisesti jäin kolme kymmenystä lauantain parhaasta eli likellä oltiin.


Alastaron kokemukset

Plussaa:
-        Kaiken kaikkiaan kisoista jäi loistava fiilis ekan voiton vuoksi!
-        uusi asfaltti on kyllä ihanan tasainen
-        osallistujia oli paljon
-        tunnelma oli hieno
-        yleisöä oli tapahtumassa mukavasti paikalla

Miinusta
-        SSC:n ei pitäisi olla viimeinen ajettava luokka
-        yleisö oli jo lähtenyt kotiin ennen meidän lähtöä
-        kiihdytyssuoran sähköjen korjailun ei pitäisi olla kuljettajan hommaa

Kiitos ystäville ja sponsoreille tuesta ja kannustuksesta. Oli mukavaa, että tulitte paikalle kannustamaan. Aina keskittyessään ei muista siinä hetkessä teitä kaikkia kiittää! Kiitokset myös valokuvaajille!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti