tiistai 20. marraskuuta 2018

20. Kauden 2018 yhteenveto


Kausi on nyt saatu päätökseen myös SRRAn päättäjäisten osalta, joten on ehkä hyvä aika tehdä pieni katsaus kesän kokemuksiin. Tuloksellisesti kausi oli itselleni todella positiivinen yllätys! Ennen kautta salaa haaveilin, että voisin jossain kilpailussa päästä palkintokorokkeelle, mutta se onnistuikin paremmin kuin kuvitelmissani kuvittelin. Tonia en valitettavasti pystynyt haastamaan oikein tosissaan. Alkukaudesta olin vähän kokematon enkä osannut ”kilpailla” tosissani, koska toinen sija Botnialla ylitti jo toiveeni ja olin siihen salaa tyytyväinen. Tarkoitus kun ei kuitenkaan ollut kisata hampaat irvessä vaan nauttia tekemisestä ja pitää tavallaan hauskaa rakkaan harrastuksen parissa. Kunnia ja onneksi olkoon vaan Tonille hienosta kaudesta! Pahoittelut tällä kertaa tekstin suuresta määrästä kuviin nähden, mutta pohdinnasta ei ollut enempää tilannekuvia.

Tulokset 2018, kokonaisuudessaan: SSC-luokan 2. sija
Sponsoreina 2018: Autokoulu Lehtelä, Corsenero, Penexon ja RK-Eristys:

Botniaring SM-kisat, lauantain kilpailu: 2. sija
Botniaring SM-kisat, sunnuntain kilpailu: 2. sija

Motopark SM-kisat, lauantain kilpailu: 5. sija
Motopark SM-kisat, sunnuntain kilpailu: 3. sija

Alastaro SM-kisat, lauantain kilpailu: 1. sija
Alastaro SM-kisat, sunnuntain kilpailu: 3. sija

Motopark SM-kisat, lauantain kilpailu: 2. sija
Motopark SM-kisat, sunnuntain kilpailu: 2. sija

Alastaro Mp-Tuki, lauantain kilpailu: 3. sija


Jotkin asiat tulivat kaudesta hieman yllätyksenä ja toiset jäivät paremmin mieleen kuin toiset. Tässä oma listaukseni huomioista:

1.    Yhteishenki. Varikolla oli aina kivaa ja apua sai jos sitä tarvitsi. Tutustuin moniin uusiin kasvoihin, joita en ratapäivillä ollut nähnyt. Kilpailuissa on osittain eri porukkaa kuin ratapäivillä, joten tätä kautta oli kiva saada uusia tuttuja.
2.    Ajamisen vähyys. Kilpailujen tai niitä edeltävän perjantain aikana ei pääse mahdottomasti ajamaan vrt. ratapäivät. Tämä ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole mielestäni huono asia, koska silloin kun ajetaan, niin ajetaan tavallaan kunnolla. Eli sellaiset ratapäivien puolivillaiset fiilistelysetit puuttuu.
3.    Uudet renkaat sekä edessä että takana. Näitä pääsin tänä kautena käyttämään yleensä aina aika-ajossa tai sitten lauantain kilpailussa. Suosittelen tätä myös ratapäivien kuljettajille eli vaihtakaa joskus renkaat yhtä aikaa uusiin, jos vain mahdollista. Ajamiseen saa ihan eri tuntuman, kunnon hyökkäävänä fiiliksen ja hyöty ajan paranemiseen on merkittävä. Itse en tätä ratapäivillä tehnyt, vaan normaalisti renkaat vaihdoin sitä mukaan kuin niitä oli tarve vaihtaa eli jomman kumman vuorollaan.
4.    Eturenkaan merkitys. Ratapäivillä ajellessani en tavallaan kuluttanut eturengasta niin paljon kuin kilpailuissa. Itse missasin huonon eturenkaan vuoksi yhden palkintopallisijoituksen ja opin kuluneen renkaan merkityksen kantapään kautta. Huono eturengas vaikeuttaa kääntymistä merkittävästi ja huonontaa täten kierrosaikaa.
5.    Uudet ennätykset. Omia parhaita kierrosaikojani sain parannettua keskimääräisesti reilusti yli kaksi sekuntia per rata. Tähän täytyy olla jossain määrin tyytyväinen. Kuitenkin riskitaso oli maltillinen eikä kaatoja tullut kauden aikana kuin yksi vaarattomampi ”keula alta” –kaato.
6.    Aprilia RSV4. Pyörä toimi todella hyvin koko kauden eikä ollut mitään ongelmia. Niinpä samalla merkillä on helppo jatkaa myös tulevalle kaudelle. Suosittelen!
7.    Kiitokset ystäville, kilpakumppaneille ja sponsoreille. Ilman tukijoukkoja ei pysty harrastamaan, joten kiitokset kaikille ketkä ovat olleet minua auttamassa. Toivottavasti olen osannut kiitollisuuteni teille ilmaista!


Uusi kausi – tuleeko sitä?


Kun vanhan kauden osalta on nyt hommat valmiit, niin uuden suunnittelu on jo kovassa vauhdissa. Itse asiassa todella kovassa vauhdissa. Vanha kausi ei ehtinyt edes loppua, kun sain mielenkiintoisen ehdotuksen Kaartinen Motorsportilta. Sain heiltä mahdollisuuden liittyä joukkoon mukavaan ensi kauden osalta. Itselleni tämä tuli hyvään aikaan, koska olin jo ehtinyt miettiä, että jos ensi kaudella kilpailen, niin tällöin olisi pakko olla mukana joku toinen henkilö, joka auttaisi kilpailuissa erilaisissa asioissa. Yksinään on vaikea toimia kaikissa asioissa. Älyttömänä bonuksena tarjoukseen liittyi myös mahdollinen yhteistyökuvio Aprilian maahantuojan Brandtin kanssa!

Tämä tietysti muuttaa omaa tekemistä kilpailemisen osalta ainakin kahdella tavalla merkittävästi. Luokkaa tulisi vaihtaa, koska SSC ei välttämättä tarjoa enää niin paljon tavoiteltavaa. Ensi luokan kilpailuluokkana toimii siis Superbike. Toisena seikkana on, että joudun hankkimaan sadekelin renkaat. Tai siis tarkoitin että saan mahdollisuuden lisätä ajokokemuksiani myös sateella, koska positiivisen kautta näitä juttuja edelleen haetaan! Vau miten hienoa on siis tiedossa, kun keli ei enää tule olemaan este ajamiselle.

Tällä hetkellä kauden suunnittelu on siis kovassa vauhdissa. Sain oman vanhan pyöräni myytyä ja päivitin pyörän uudempaan Apriliaan, kiitos vaan Brandtille. Tällä kertaa kyseessä on aivan täysiverinen RF versio. Eli taas ollaan tilaamassa katteita, ketjuja, rattaita, renkaita ja muita tuotteita, joita uuden pyörän varustaminen vaatii. Pyörän varustelemisen suunnittelusta iso kiitos Kaartisen tiimille ja tietenkin Juhalle, joka on auttanut minua merkittävästä pyörän teknisissä asioissa. Tästä uudesta kuviosta enemmän ja tarkemmin sitten myöhemmin, kun tiedän että jatkanko tätä kirjoittamista tässä oman henkilökuvan muodossa vai jotenkin muuten. Kaikille lukijoille kiitos mielenkiinnosta ja kertokaa joskus palautetta näistä kirjoituksista. Olisi kiva kuulla kannattaako tätä jatkaa ja onko tästä ollut jollekin iloa.

Suunnittelin muuten kuriositeettinä yhtenä tavoitteena ensi kauden osalta tavoiteajat per rata. Olen kahtena aiempana kautena omat tavoitteeni saavuttanut, joten onko asetanta ollut hieman liian lepsua ja pelko epäonnistumisesta liian suuri liian vaatimattomien tavoitteiden kautta vai onko oma kehittyminen yllättänyt minutkin. No, niin tai näin, niin nyt on ainakin sitten sellaiset tavoitteet edessä, joiden saavuttamiseksi saakin sitten tehdä kunnolla töitä. Onneksi oman tallin osalta vetoapua varmasti saa Akin ja Tomin osalta tarpeeksi. Mutta jos tavoitteet saavutan, niin sitten olen ajanut omasta mielestäni kyllä aika kovaa...

Vastaus siis otsikon kysymykseen – tottakai tulee! Tällä kertaa taas jollain määrin erilaisena kuin viime kausi. Mukana mahtavat ihmiset ja oma talli, jossa saan olla mukana. Miten hienoa on elää ja tehdä sitä mitä haluaa. Kiitos kaikille jo etukäteen. Tästä tulee mahtavaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti