Ahvenisto Org
Vähän oli viileää toukokuussa. |
Kevään ja kesän
ensimmäiset kumit on nyt jätetty sekä Ahveniston että Alastaron
asfalttiin. Toki
ensimmäisestä ei kyllä jäänyt asfalttiin
mitään, sillä niin kylmä oli toukokuun alun sisäänajo ettei
renkaat kuluneet lainkaan. Olosuhteet olivat kyllä haasteelliset
kylmän ilman ja kosteuden vuoksi. Siihen kun lisätään ajamaton,
uusi ja rakennettu pöyrä, niin kokemus oli suoraan sanottuna
jännittävä.
Itse ajo sujui niin,
että sain ajettua kaksi settiä ja yhden kierroksen ennen toisen
kuljettajan harmillista kaatoa ja punaista lippua. Tämän jälkeen
tulikin viilentävä sadekuuro, joka ajoi minut kyllä kotiin
ennemmin kuin odotellemaan mahdollista radan kuivumista. Pyörän
osalta huomioina olivat vaihdevivun asennon muuttaminen sopivammaksi,
jonka tosin joudun varmaan vaihtamaan takaisin, sillä se mikä sopii
suoralle ei sovikaan kovaan kallistukseen, jos vaihdetta haluaa
vaihtaa pienemmälle.
Mutta kaiken
järisyttävin juttu oli kuitenkin blipper! Siinä on jumalten lahja
yksittäiselle motoristille!! Jos on mahdollista, niin hankkikaa
sellainen omaan pyöräänne. Ei tartte miettiä kytkinvivun mallia
tai toimivuutta, kun sitä ei tarvitse edes käyttää! Sen kuin
pykältää ylös tai alas ja niin paljon kuin ehtii. Ehdoton
varuste, jos haluaa helppoutta ajamiseen. Ei siitä välttämättä
suoraan mitään parannusta kierrosaikoihin tule, mutta on se niin
hauska kuunnella välikaasua että jo siitä ilosta kannattaa tähän
panostaa.
Alastaro MP-Tuki
Nyt saatiin jo numerotkin kylkiin. |
Alastarossa päästiin
sitten MP Tuen päivillä ajamaankin sitten täysin kesäisissä
tunnelmissa. Hiki tuli
kuin heinäkuussa konsanaan. Asfaltti oli taas
uusittu ja pinta olikin todella hyvä lukuun ottamatta ykkösmutkan
röykkyjä. Extra pisteet kanttareiden taakse tehdyille
turva-alueille, jotka ovat erinomainen lisä varsinkin
moottoripyörille. Toki se vähentää myös autojen nostattamaa
soran määrää, ehkä.
Itse ajot sujuivat
kierrosaikoja jatkuvasti parantaen ja pyörään tutustuen. Pyörässä
on jonkin verran eroa edelliseen vanhempaan malliin, joten ihan
suoraan ennätysten rikkomiseen ei päästy. Ajat kuitenkin
paranivat, mutta muutama sekunti viime vuoden parhaista
kisakierroksista jäätiin. Toki renkaina ei olleet vastaavat kuin
kilpailuissa, mutta pientä harmistusta se ehkä kuitenkin mieleen
toi kun ei heti oltu samoissa vauhdeissa. Oli kuitenkin kivaa kun muutkin Kaartisen Motorsportin pyöristä pääsivät paikalle testaamaan. Aika meni kuitenkin kaikilla vähän omia laitteita testaillessa eikä yhteistä ajamista oikein huomattu edes miettiä.
Sen sitä myös
itsestäni huomasin, että tämä harrastus vaatii itseltäni jonkun
verran tottumista vauhtiin ja ajamiseen noin yleisesti. Suurimmat
erot aiempiin nopeimpiin kierroksiin kun tulivat jarruista ja
nopeista mutkista. Uskonkin näiden korjaantuvan kunhan pääsee vaan
muutamia harjoituskertoja lisäämään.
Sunnuntaina
osallistuinkin sitten KVR-ajokoulutukseen. Siinä käytiin läpi
ajoasentoa ja ajolinjoja. Parannettavaa löytyi monesta jutusta ja
tarkoitus on koittaa muuttaa omaa ajoa ohjeiden suuntaan. Tärkeeä
oli kuitenkin itselleni kuulla, että ajamisessa ei ole turhia
riskejä. Näin ollen suurimmaksi tehtäväksi jäi nostaa vauhtia ja
jarruttaa myöhemmin.
Tästä matka jatkuu
kohti helatorstain Motoparkia ja sen jälkeen sitten Alastaroon.
Katsotaan sitten onko vauhti nopeisiin mutkiin löytynyt ja
jarrupelko syrjäytynyt. Se täytyy vielä mainita, että oli todella
mukava nähdä piiitkän talven jälkeen samoja varikkonaamoja ja
jutella niitä näitä samoista ikuisuusaiheista: mitkä renkaat,
mikä paine, mitä aikoja, mitä olet talvella tehnyt pyörälle jne.
On se kumma ettei noiden jauhamiseen väsy lainkaan. Noitakin juttuja
ja täysin uutta ympäristöä kodin ja työn ulkopuolelta taisi siis
loppujen lopuksi olla kova ikävä, heh.
Nähdään radalla!
Kaikille vaan kausi kovaan alkuun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti