tiistai 30. heinäkuuta 2019

25. SUPERBIKEN SM-KISAT, PÄRNU 13.-14.7.

Pärnun tapahtumaan oli kiva lähteä, kun päästiin uudelle radalle ja oikein ulkomaille. Rataan oli tutustuttu toisten videoita katsellessa ja tiimikaverien kanssa mutkista keskustellen. Uusi rata on kuitenkin aina uusi tuttavuus, johon tutustumiseen oli tällä kertaa aikaa kolme settiä ennen lauantain aika-ajoja. Lähtötasoa ei siis tällä kertaa ollut vanhan ajetun ajan mielessä, joten peilaaminen omasta vauhdista tulisikin suoraan aika-ajojen vauhdista muihin kuljettajiin.

Perjantain harjoituksissa eka setti meni tutustumiseen ja vartin setti olikin äkkiä ohitse. Radan ensivaikutelma oli mukava, mutta haasteina havaitsin ekaan mutkaan ajamisen, kallellaan kiihdytykset ja lähes kaikkien mutkien olevan vasemmalle kääntyviä. Toisella setillä tiimikaverille tapahtui ikävä kaato, joka sekoitti hieman ajatuksia, koska hän joutui jättämään ajot sikseen. Vika setti jäikin ajamatta, kun sadekuuro kasteli koko radan totaalisesti.

Lauantai, aika-ajot ja kilpailu

Lauantaina aika-ajoon lähdettiin siis aika hataralta pohjalta, mutta mentiin niin kovaa kuin päästiin. Tuloksena oli sija 16. ja luonnollisesti oma ennätys, kun mukana oli 19 pyörää. Ajon jälkeen jäi kuitenkin sellainen fiilis, että parempaankin olisi päästy. Haasteena oli samat paikat kuin perjantaina, mutta ainakin nyt tiedettiin suurin piirtein millä vaihteilla mutkat piti ajaa ;)

Ennen kilpailua arvottiin renkaita ja niinhän siinä lopulta kävi, että sade tuli ja renkaat vaihdettiin. Kilpailu aloitettiin sateella kolmella tutustumiskierroksella, joiden aikana kävi ilmi että rata on todella liukas johtuen erilaisista syistä kuten, öljy, öljynimeytysaine ja lika. Haasteena oli myös pitää renkaan oikea sivu lämpimänä, kun mutkia sille puolelle oli vain kolme. Kilpailun startissa menetin kolme sijaa, jotka otin ekan kierroksen aikana takaisin. Toisella kierroksella ajoin ekaan oikeaan ja jarrutin hyvissä ajoin vauhdin pois ja käänsin mutkaan sisään. Yllättäen takarengas menetti pidon vaikken ollut kaasulla ja sitten alkoi asfaltti-, nurmikko-, asfaltti-, nurmikkoliukuminen. Vauhdin loputtua nousin ylös, menin pyörän luo, sammutin virrat ja kävelin pois. Itselle ei käynyt mitään, mutta pyörästä katkesi jarruvipu ja kylki sai kosmeettisia vaurioita. Vähän ärsytti, kun en mielestäni tehnyt mitään mikä olisi aiheuttanut kaadon. Videolla näkyy joku isompi läikkä siiän kohtaa mistä takarengas meni yli. Zero points – Finland!

Sunnuntai, Warm Up ja kilpailu

Sunnuntain kisaan ajattelin sitten ottaa rauhallisemman lähestymisen, kun kyseessä oli taas sadekelin kisa. Startti oli vikasta ruudusta edellisen päivän perusteella. Nyt jäinkin sitten ajelemaan letkan perään ja odotin turhan kauan ohitusta hieman arkaillen. Ohituksen jälkeen sain kierrosajoista pois 4 sekuntia ja meno alkoi maittaa. Sitten huomasin, että saavutan edellä ajavaa kuljettajaa ja innostus valtasi mielen. Kierroksella 10 ajoin viimeisen mutkan hieman leväksi enkä malttanut odottaa vaan avasin kaasun valkoisen viivan / kanttarin päällä ja sitten lennettiin kaarella pyörän yli ja kyljelleen alas.

Tarkaan en tiedä mitkä liikkeet kaadossa suoritin, mutta pesukoneen linko käynnistyi jossain vaiheessa aiheuttaen kasvavaa puristusta rintarangassa. Kieppien loppuessa kipua ei kuitenkaan tuntunut muuta kuin varpaassa. Ambulanssitarkastuksen jälkeen ei kuitenkaan mikään paikka ollut rikki ja pääsin purkamaan pettymystä tavaroiden pakkaamiseen. Illalla kuitenkin kipeytyi nilkka ja seuraavalla viikolla kylki. Kylki oli näistä pahempi enkä pystynyt aivastamaan ilman jäätävää viiltoa kyljessä. Kuitenkin lääkärin käynti oli omaksi onneksi positiivinen eli mitään luita ei ollut murtunut ja lepo parantaisi kyllä kyljen eli ei kun seuraavaan kisaan.

Käteen ei siis jäänyt oikein mitään viisasta. Tuliko sadekelistä uusi peikko? En tiedä, mutta ainakin ajaminen sateella on jäätävän riskialtista ja haastavaa, kun virhemarginaali on niin pieni. Nykyaikainen pyörän luistonestokaan ei ehdi pelastaa, kun olosuhteet ovat noin haastavat. Pyörä kun oli sunnuntain kaadossa jo todella pystyssä eikä kallellaan, jossa luistonesto on aktiivisempi. Tapahtumat käyvät vaan niin nopeasti. Datasta en ole vielä jaksanut tarkastaa tarkaa kallistuskulmaa, joten tämä on nyt subjektiivinen fiilis videon perusteella. No, niin tai näin, Pärnu on koettu ja siitä jäi hieman ristiriitainen maku lähinnä kaatuneiden kollegoiden saaman lääkintäpalvelun vuoksi. Rata itsessään on hieno ja pilttuut myös.

Plussaa:
  • päästiin ajamaan uudella radalla
  • tiimiin tuli ekat pokaalit!
  • saatiin taas uusia kokemuksia
Miinusta:
  • kaaduin kaksi kertaa sateella
  • radan kunnosta ei pidetty huolta vaan rata oli todella likainen
  • kuivalla olisi ollut kiva ajaa enemmän

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti