Pärnun tapahtumaan
oli kiva lähteä, kun päästiin uudelle radalle ja oikein
ulkomaille. Rataan oli tutustuttu toisten videoita katsellessa ja
tiimikaverien kanssa mutkista keskustellen. Uusi rata on kuitenkin
aina uusi tuttavuus, johon tutustumiseen oli tällä kertaa aikaa
kolme settiä ennen lauantain aika-ajoja. Lähtötasoa ei siis tällä
kertaa ollut vanhan ajetun ajan mielessä, joten peilaaminen omasta
vauhdista tulisikin suoraan aika-ajojen vauhdista muihin kuljettajiin.
Perjantain
harjoituksissa eka setti meni tutustumiseen ja vartin setti olikin
äkkiä ohitse. Radan ensivaikutelma oli mukava, mutta haasteina
havaitsin ekaan mutkaan ajamisen, kallellaan kiihdytykset ja lähes
kaikkien mutkien olevan vasemmalle kääntyviä. Toisella setillä
tiimikaverille tapahtui ikävä kaato, joka sekoitti hieman
ajatuksia, koska hän joutui jättämään ajot sikseen. Vika setti
jäikin ajamatta, kun sadekuuro kasteli koko radan totaalisesti.
Lauantai, aika-ajot
ja kilpailu
Lauantaina
aika-ajoon lähdettiin siis aika hataralta pohjalta, mutta mentiin
niin kovaa kuin päästiin. Tuloksena oli sija 16. ja luonnollisesti
oma ennätys, kun mukana oli 19 pyörää. Ajon jälkeen jäi
kuitenkin sellainen fiilis, että parempaankin olisi päästy.
Haasteena oli samat paikat kuin perjantaina, mutta ainakin nyt
tiedettiin suurin piirtein millä vaihteilla mutkat piti ajaa ;)
Ennen kilpailua
arvottiin renkaita ja niinhän siinä lopulta kävi, että sade tuli
ja renkaat vaihdettiin. Kilpailu aloitettiin sateella kolmella
tutustumiskierroksella, joiden aikana kävi ilmi että rata on
todella liukas johtuen erilaisista syistä kuten, öljy, öljynimeytysaine ja lika. Haasteena oli myös pitää renkaan oikea sivu
lämpimänä, kun mutkia sille puolelle oli vain kolme. Kilpailun
startissa menetin kolme sijaa, jotka otin ekan kierroksen aikana
takaisin. Toisella kierroksella ajoin ekaan oikeaan ja jarrutin
hyvissä ajoin vauhdin pois ja käänsin mutkaan sisään. Yllättäen
takarengas menetti pidon vaikken ollut kaasulla ja sitten alkoi
asfaltti-, nurmikko-, asfaltti-, nurmikkoliukuminen. Vauhdin loputtua
nousin ylös, menin pyörän luo, sammutin virrat ja kävelin pois.
Itselle ei käynyt mitään, mutta pyörästä katkesi jarruvipu ja
kylki sai kosmeettisia vaurioita. Vähän ärsytti, kun en mielestäni
tehnyt mitään mikä olisi aiheuttanut kaadon. Videolla näkyy joku
isompi läikkä siiän kohtaa mistä takarengas meni yli. Zero points
– Finland!
Sunnuntai, Warm Up
ja kilpailu
Sunnuntain kisaan
ajattelin sitten ottaa rauhallisemman lähestymisen, kun kyseessä
oli taas sadekelin kisa. Startti oli vikasta ruudusta edellisen
päivän perusteella. Nyt jäinkin sitten ajelemaan letkan perään
ja odotin turhan kauan ohitusta hieman arkaillen. Ohituksen jälkeen
sain kierrosajoista pois 4 sekuntia ja meno alkoi maittaa. Sitten
huomasin, että saavutan edellä ajavaa kuljettajaa ja innostus
valtasi mielen. Kierroksella 10 ajoin viimeisen mutkan hieman leväksi
enkä malttanut odottaa vaan avasin kaasun valkoisen viivan /
kanttarin päällä ja sitten lennettiin kaarella pyörän yli
ja kyljelleen alas.
Tarkaan en tiedä
mitkä liikkeet kaadossa suoritin, mutta pesukoneen linko käynnistyi
jossain vaiheessa aiheuttaen kasvavaa puristusta rintarangassa.
Kieppien loppuessa kipua ei kuitenkaan tuntunut muuta kuin varpaassa.
Ambulanssitarkastuksen jälkeen ei kuitenkaan mikään paikka ollut
rikki ja pääsin purkamaan pettymystä tavaroiden pakkaamiseen.
Illalla kuitenkin kipeytyi nilkka ja seuraavalla viikolla kylki.
Kylki oli näistä pahempi enkä pystynyt aivastamaan ilman jäätävää
viiltoa kyljessä. Kuitenkin lääkärin käynti oli omaksi onneksi
positiivinen eli mitään luita ei ollut murtunut ja lepo parantaisi
kyllä kyljen eli ei kun seuraavaan kisaan.
Käteen ei siis
jäänyt oikein mitään viisasta. Tuliko sadekelistä uusi peikko?
En tiedä, mutta ainakin ajaminen sateella on jäätävän
riskialtista ja haastavaa, kun virhemarginaali on niin pieni.
Nykyaikainen pyörän luistonestokaan ei ehdi pelastaa, kun
olosuhteet ovat noin haastavat. Pyörä kun oli sunnuntain kaadossa
jo todella pystyssä eikä kallellaan, jossa luistonesto on
aktiivisempi. Tapahtumat käyvät vaan niin nopeasti. Datasta en ole
vielä jaksanut tarkastaa tarkaa kallistuskulmaa, joten tämä on nyt
subjektiivinen fiilis videon perusteella. No, niin tai näin, Pärnu
on koettu ja siitä jäi hieman ristiriitainen maku lähinnä
kaatuneiden kollegoiden saaman lääkintäpalvelun vuoksi. Rata
itsessään on hieno ja pilttuut myös.
Plussaa:
-
päästiin ajamaan uudella radalla
-
tiimiin tuli ekat pokaalit!
-
saatiin taas uusia kokemuksia
Miinusta:
-
kaaduin kaksi kertaa sateella
-
radan kunnosta ei pidetty huolta vaan rata oli todella likainen
-
kuivalla olisi ollut kiva ajaa enemmän
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti