Kemoran
kisaviikonloppu peruuntui harmittavasti vuonna 2018, joten
kilpailemaan pääsin tällä radalla siis nyt ekaa kertaa. Tulin to-pe
välisenä yönä työreissulta ja en ihan ehtinyt ekoihin
treeneihin, mutta toisissa perjantain harjoituksissa olinkin sitten
onneksi jo mukana. Harmittavasti testaukset Kemoran radalla jäivät
pelkästään perjatantain harjoituksiin kun en aiemmin tänä vuonna
radalle ollut kerennyt. Nyt sanottakoon, että yksi treeniviikonloppu
ennen kilpailuja on kyllä aika ehdoton, jos haluaa parempia tuloksia
saavuttaa. Tällöin voi testata vähän erilaisia juttuja ja
keskittyä paremmin tiettyjen radan osa-alueiden hiomiseen pelkän
tuntuman sijaan.
No harmittelut
sikseen ja asiaan. Jostain syystä Kemoran radalla ei AIMin käyttämät
satelliitit olleet aina mukana joka ajokierroksella ja täten jokusen
setin dokumentointi jäi GPS-tietoja vaille vajaaksi. Erityisen
harmituksen tämä aiheutti, kun sunnuntain kisan data jäi
tällaiseksi. Harjoituksissa koitin keskittyä takalenkin
kolmos-nelos-viitosmutkien ajamiseen, koska tiesin siellä
menettäväni eniten aikaa muihin verrattuna. Yrityksestä huolimatta
en saanut vauhtia nostettua noissa paikoissa niin paljon kuin olisin
halunnut. Koko kombinaatiohan muistuttaa aika paljon pitkän Botnian
yhdistelmää joka on minulle, ylläri, ylläri aika haastava. Rata
itsessään tuntui vähän liukkaalta, joten mitään hulluja
temppuja ei kannattaisi yrittää pidon suhteen. Korkkiruuvit
tuntuivat ajaessa todella pitkiltä ja kahvilan mutkaan loppuun asti
ajaminen vaati taas kanttia ja totuttelua. Ajallisesti parhaat olivat
viime vuoden parhaan ajan kanssa lähes samoissa lukemissa.
Perjantain jälkeen olin luottavainen, että saan ajettua omat enkat
kisaviikonlopun aikana.
Lauantai, aika-ajot
ja kilpailu
Lauantaina alle oli
vaihdettu edellisenä iltana uudet renkaat aika-ajoa varten. No
niinhän siinä sitten kävi, että ennen aika-ajoa alkoi sataa vettä
ja päästiin vaihtamaan renkaat taas kerran uudelleen. Aika-ajoon
mentiin siis märän kelin setupilla, joka on karkeasti se et kaikkia
muutama napsu löysemmälle. Ekalla kierroksella ekassa mutkassa
avasin kaasua ja samantien lähti perä luistoon, jonka toki
elektroniikka sitten pelasti tai niin ainakin luulen. Olipahan sitten
liukasta. No siitä seuraavaan mutkaan ja tein saman uudelleen ja
niin teki pyöräkin. Sen jälkeen uskoin ja ajoin ekat kierrokset
ihan rauhassa. Siitä sitten eteenpäin kierros kierrokselta paremman
tuntuman turvin. Sade väheni ja taisi loppuakin ennen aika-ajon
loppua. Lopulta ruutulippu heilahti ja varikolla kuulin olleeni
aika-ajon 11. Se meni omasta mielestä aika mukavasti, kun peilaa
omaan sadekelin kokemukseen ja siihen että olin pysynyt pystyssä
lopulta kolmesta perän karkaamisesta huolimatta.
Kilpailuun mennessä
rata oli kuivunut. Startissa menetin muutaman sijan ja jäin jossain
vaiheessa muista ja letkasta. Sadekelin varoivaisuus oli jäänyt
ajooni enkä saanut sitä enää poistettua omasta tekemisestä,
vaikka kuinka yritin ajaa omaa ennätystä. Maalissa olin 14. ja
fiilis oli kieltämättä aika nihkeä. Ei ollut paljon kerrottavaa.
Sunnuntai, Warm Up
ja kilpailu
Sunnuntain
lämmittelyyn lähdin sitten kovemmalla otteella ja tarkoituksena oli
herättää itseni kilpailuun. Sainkin ajosta vähän paremmin kiinni
ja kisaan oli mukava lähteä. Kilpailun startti oli aika kuumottava,
kun kaikki pyörät vetävät ekaan mutkaan, josta seuraa pitkä
avaus katsomon suoralla. Tällä kertaa en aikonut päästää
itseäni putoamaan letkasta! Siinä sitten mentiin kierros toistensa
perään peräkkäin. Ketään en päässyt haastamaan, vaikka edellä
ajaneen saavutinkin, mutta hänelle taisi tulla myös lisäksi
jonkinlaisia teknsiä murheita. Kierroksella 14 kisa kuitenkin
keskeytettiin kilpakumppanin kaatumisen johdosta. Tällöin
sijoitukseni oli 11. Vaikka kisa oli tavallaan minulle aika tylsä,
niin sain kuitenkin loppua kohti omaa vauhtia kiristettyä ja
fyysisesti olo tuntui hyvältä loppuun asti. Oman parhaan
kierrokseni sain ajettua kierroksella 12. Kilpailun kolmanneksi
sijoittuneelle hävisin 13 kierroksen aikana 30 sekuntia. Se ei
tavallaan ole paljoa, mutta toisaalta on taas tooodella pitkä aika.
Kemoran yhteenveto
-
Ajoin oman uuden ennätyksen (1:11,866)
-
Tallikaverit ajoivat kilpailukykyisiä aikoja ja sijoituksia!
-
Keli ei ollut mahdottoman kuuma
-
Lauantain kisasta puuttunut raivo
-
Ajolinjaan jäi vieläkin parannettavaa
- Kilpailua ennen en ollut päässyt ajamaan Kemoraan tänä vuonna
Ai täälläkin on jotain muttereita, mutta mitä niillä tehdään? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti