lauantai 7. huhtikuuta 2018

10. Huollot ja korjaukset

Huoltoja voi tehdä itse tai teetättää ne jollain toisella. Itse teen vähän molempia, mutta kerran vuoteen pidän siitä, että pyörän käy läpi joku ammattilainen eli ns. toiset silmät, joka saattaa havaita jotain mikä on mennyt itseltä ohitse. Samalla teetätän ne huoltotoimenpiteet, joita en itse osaa tehdä.


Työkalut

Työkaluiksi riittävät usein normaalit autotallityökalut. Toki Ducatin huoltoon tarvitsee pieniä täsmäostoja työkalujen suhteen, kuten 12 kulmainen hylsy takarenkaan irroittamiseen. Ainakaan minulta sitä ei aiemmin hyllystä löytynyt. Toki autotallini ei nyt ole mitenkään erityisen miehisesti varustettu muutenkaan millään yltiöpäisellä työkaluvalikoimalla. Jo joo omistan myös sellaisen Biltemasta ostetun lenkkiavaimen, mutta 180 Nm:n momenttiin kiristämisessä siitä ei oikein ole apua. Lopputulemana siis, että normaaleilla pärjää, jos ei tee mitään täydellistä koneremonttia. Momenttiavaimet ovat aika kätevät. Luultavammin tarvitset kaksi kappaletta. Toisen pienille momenteille ja toiset isoille. Varikolta saa myös aina apua ja työkaluja lainaan, jos sattuu olemaan liikkeellä vaikka moottoripyörällä, eikä siksi ole työkaluja itsellään mukana.

Öljyt

Tämä on aihe, josta voit lukea itsesi uneen eri palstojen lähteistä. Ehkä tässä kannattaa pitää järki mukana ja tehdä se mikä itsestä parhaalta tuntuu. Itse olen vaihtanut/vaihdattanut öljyjä kaikkea 200 kilometrin ja 3000 kilometrin välissä ajon rasittavuudesta riippuen. Ensi kesänä uskon, että vaihdan öljyt varmaan noin 400 kilometrin eli noin neljän ratapäivän välein.

Apriliaan öljyt on helppo vaihtaa itse. Filtteri on helppo irroittaa, mutta kuusiokoloon tarvitsi hankkia sopiva pää, jotta sen sai momenttiavaimeen. Yllättäen Ducatin on vähän haasteelisempi tapaus. Öljyt saa helposti pois, mutta filtterin sijainti kyljessä kannen takana vaatii hieman erikoisvalmisteluja. Paras löytämäni tapa on suojata äänenvaimennin ja muut osat foliolla ja antaa pyörän seistä omalla jalallaan, jolloin se on kallellaan samalle puolelle, jossa filtteri on. Tällöin touhusta tulee vähiten öljyistä. Kiitokset näistä tipseistä Ridasjärven suuntaan Corsenerolle, jota ilman Ducatilla kilpaileminen olisi todella paljon haastavampaa!

Alustan huolto

Alusta kannattaa huollattaa kerran kauteen eli vaikka talvella. Varsinkin silloin, jos et tiedä milloin se on viimeksi tehty. Tämä antaa turvallisuutta niin radalle kuin liikenteeseenkin. Toki en usko, että alustaa välttämättä tarvitsee huoltaa joka vuosi, jos ajomäärä on maltillinen eikä tavoitteena ole mikään ääretön rata-attack. Itse en osaa alustaa huoltaa, mutta en ole kyllä yrittänytkään. Teetän sen ennemmin jollain toisella, joka tietää paremmin mitä tekee ja osaa asiansa.

Jousitus

Jousitus on renkaiden osalta toinen aihepiiri, josta riittää mielipiteitä tosi monella. Ai niin, kolmas oli se moottoriöljy, mutta ei mennä sinne. Katsokaa itse keskustelupalstoilta, jos kiinnostaa. Jousituksen säätö on omasta mielestäni aika vaikeaa, koska sen muuttamisen vaikutuksia on kokemattoman, lue minun, vaikea havaita. Muutosten havaitsemiseen tulisi olosuhteiden säilyä muuttumattomina kokeilukertojen välillä ja tämä on vaikeaa, jos ajoaika on vain 20 minuuttia kerrallaan. Seuraavalla setillä voi olla tapahtunut jotain muutoksia tai joudut ajamaan toisten perässä jonossa, jolloin havainnointi on haasteellista.

Jousituksen vaikutus on kuitenkin suuri pyörän hallittavuuteen ja renkaiden kulumiseen. Väärillä asetuksilla voi vahingossa tuhota oman renkaan vaikka jo yhden setin aikana, jos rengas oikein pahasti lähtee repimään. Tämä tapahtuu helpommin isoilla, tehokkailla pyörillä kuin kuussatasilla.

Oma kantani jousituksen suhteen on se, että jos et tiedä mitä olet tekemässä, niin älä tee mitään. Varmista, että pyörän iskarien jouset ovat jäykkyydeltään sinun painollesi sopivat ja säädä molempien päiden painaumat kohdilleen. Näillä pääsee jo aika lujaa eikä aika mene jousituksen turhaan säätämiseen. Tällöin voit keskittyä ajamiseen ja unohtaa turhan hifistelyn. Toki, jos se on sinulle osa harrastusta, niin anna mennä. Kovaa voi ajaa ihan perussetillä ja keskittyä ehkä niiden suurimpien eli omien toimien arviointiin ja niiden parantamiseen; ajolinja, kaasun käyttö, jarrutus ja ajoasento. Ainakin minulle noissa on kyllä ihan tarpeeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti