Työkalut
Työkaluiksi
riittävät usein normaalit autotallityökalut. Toki Ducatin huoltoon tarvitsee
pieniä täsmäostoja työkalujen suhteen, kuten 12 kulmainen hylsy takarenkaan
irroittamiseen. Ainakaan minulta sitä ei aiemmin hyllystä löytynyt. Toki
autotallini ei nyt ole mitenkään erityisen miehisesti varustettu muutenkaan
millään yltiöpäisellä työkaluvalikoimalla. Jo joo omistan myös sellaisen
Biltemasta ostetun lenkkiavaimen, mutta 180 Nm:n momenttiin kiristämisessä
siitä ei oikein ole apua. Lopputulemana siis, että normaaleilla pärjää, jos ei
tee mitään täydellistä koneremonttia. Momenttiavaimet ovat aika kätevät. Luultavammin tarvitset kaksi kappaletta. Toisen pienille momenteille ja toiset isoille. Varikolta saa myös aina apua ja työkaluja lainaan, jos sattuu olemaan
liikkeellä vaikka moottoripyörällä, eikä siksi ole työkaluja itsellään mukana.
Öljyt
Tämä on aihe,
josta voit lukea itsesi uneen eri palstojen lähteistä. Ehkä tässä kannattaa
pitää järki mukana ja tehdä se mikä itsestä parhaalta tuntuu. Itse olen
vaihtanut/vaihdattanut öljyjä kaikkea 200 kilometrin ja 3000 kilometrin välissä
ajon rasittavuudesta riippuen. Ensi kesänä uskon, että vaihdan öljyt varmaan
noin 400 kilometrin eli noin neljän ratapäivän välein.
Apriliaan
öljyt on helppo vaihtaa itse. Filtteri on helppo irroittaa, mutta kuusiokoloon
tarvitsi hankkia sopiva pää, jotta sen sai momenttiavaimeen. Yllättäen Ducatin
on vähän haasteelisempi tapaus. Öljyt saa helposti pois, mutta filtterin
sijainti kyljessä kannen takana vaatii hieman erikoisvalmisteluja. Paras
löytämäni tapa on suojata äänenvaimennin ja muut osat foliolla ja antaa pyörän
seistä omalla jalallaan, jolloin se on kallellaan samalle puolelle, jossa
filtteri on. Tällöin touhusta tulee vähiten öljyistä. Kiitokset näistä
tipseistä Ridasjärven suuntaan Corsenerolle, jota ilman Ducatilla kilpaileminen
olisi todella paljon haastavampaa!
Alustan huolto
Alusta
kannattaa huollattaa kerran kauteen eli vaikka talvella. Varsinkin silloin, jos
et tiedä milloin se on viimeksi tehty. Tämä antaa turvallisuutta niin radalle
kuin liikenteeseenkin. Toki en usko, että alustaa välttämättä tarvitsee huoltaa
joka vuosi, jos ajomäärä on maltillinen eikä tavoitteena ole mikään ääretön
rata-attack. Itse en osaa alustaa huoltaa, mutta en ole kyllä yrittänytkään.
Teetän sen ennemmin jollain toisella, joka tietää paremmin mitä tekee ja osaa
asiansa.
Jousitus
Jousitus on
renkaiden osalta toinen aihepiiri, josta riittää mielipiteitä tosi monella. Ai
niin, kolmas oli se moottoriöljy, mutta ei mennä sinne. Katsokaa itse
keskustelupalstoilta, jos kiinnostaa. Jousituksen säätö on omasta mielestäni
aika vaikeaa, koska sen muuttamisen vaikutuksia on kokemattoman, lue minun,
vaikea havaita. Muutosten havaitsemiseen tulisi olosuhteiden säilyä muuttumattomina
kokeilukertojen välillä ja tämä on vaikeaa, jos ajoaika on vain 20 minuuttia
kerrallaan. Seuraavalla setillä voi olla tapahtunut jotain muutoksia tai joudut
ajamaan toisten perässä jonossa, jolloin havainnointi on haasteellista.
Jousituksen
vaikutus on kuitenkin suuri pyörän hallittavuuteen ja renkaiden kulumiseen.
Väärillä asetuksilla voi vahingossa tuhota oman renkaan vaikka jo yhden setin
aikana, jos rengas oikein pahasti lähtee repimään. Tämä tapahtuu helpommin
isoilla, tehokkailla pyörillä kuin kuussatasilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti