lauantai 7. huhtikuuta 2018

11. Vakuutukset ja lisenssi


Radalla ajaessa tulee pyörässä olla voimassa oleva liikennevakuutus. Sen pohjalta korvataan mahdollisessa onnettomuustilanteessa tapahtuneet vahingot. Kaskot ovat ennen korvanneet paremmin mahdollisten kaatojen vahinkoja pyörille, mutta nykyään korvauksen maksavia yhtiöitä ei taida enää kovin montaa olla jäljellä. Vakuutusehdot muuttuvat vuosittain, joten ne on aina hyvä tarkastaa ennen kauden aloitusta.

Mahdollisessa onnettomuustilanteesa rata-ajossa takaa tuleva on aina syyllinen eli tämä kannattaa pitää mielessä, kun lähtee ohituksia tekemään. Edellisen vuoksi ajopäivinä peilit poistetaan tai teipataan, jotta ajaja näe taakseen eikä lähde poukkoilemaan omassa ajossaan takaatulevien toisten pyörien vuoksi. On kaikkein vaarallisinta, jos edellä ajava antaa tietä takaa tulevalle. Tällöin tilananto saattaa tapahtua juuri sille puolelle, jolta ohittaja on aikonut ohituksensa tehdä. Ohjesääntö ratapäiville onkin aina se, että aja omaa ajoasi ja äläkä mieti takaa tulevia pyöriä ajosi aikana. Ohittaja ohittaa kyllä, mutta ilman edellä ajavan apua. Toki suorilla voi tehdä maltillisemman kiihdytyksen, jos haluaa ohitustapahtumaa jollain tapaa helpottaa. Älä siis poukkoile, keskity oman ajoon!

Lisenssi

Kilpailemiseen tarvitaan myös lisenssi ja ajajantutkinto, joka koostuu sekä teoriasta että ajonäytöstä. Lisenssi maksaa tietääkseni jonkun 400 euroa. Ajajantutkintoja järjestetään eri yhdistysten toimesta mahdollisesti moottoriliiton, MP-Tuen ja Orgin puolelta. Vasta näiden jälkeen saa osallistua kilpailuihin. Kerhokisoja voi ajaa ilmankin. Teoria on pari tuntia kuuntelua, kun taas ajonäytössä annetaan ajonäyte siitä, että osaa ajaa loogista linjaa radalla eikä ole ajollaan vaaraksi muille. Tämä siis minun näkemys eikä mikään virallinen totuus. Itse olen tuon ajonäytteen antanut, mutta teoriakoulutus tulee vielä suorittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti