Radalla
ajaessa tulee pyörässä olla voimassa oleva liikennevakuutus. Sen pohjalta
korvataan mahdollisessa onnettomuustilanteessa tapahtuneet vahingot. Kaskot
ovat ennen korvanneet paremmin mahdollisten kaatojen vahinkoja pyörille, mutta
nykyään korvauksen maksavia yhtiöitä ei taida enää kovin montaa olla jäljellä.
Vakuutusehdot muuttuvat vuosittain, joten ne on aina hyvä tarkastaa ennen
kauden aloitusta.
Mahdollisessa onnettomuustilanteesa rata-ajossa
takaa tuleva on aina syyllinen eli tämä kannattaa pitää mielessä, kun lähtee
ohituksia tekemään. Edellisen vuoksi ajopäivinä peilit poistetaan tai
teipataan, jotta ajaja näe taakseen eikä lähde poukkoilemaan omassa ajossaan
takaatulevien toisten pyörien vuoksi. On kaikkein vaarallisinta, jos edellä
ajava antaa tietä takaa tulevalle. Tällöin tilananto saattaa tapahtua juuri
sille puolelle, jolta ohittaja on aikonut ohituksensa tehdä. Ohjesääntö
ratapäiville onkin aina se, että aja omaa ajoasi ja äläkä mieti takaa tulevia
pyöriä ajosi aikana. Ohittaja ohittaa kyllä, mutta ilman edellä ajavan apua. Toki
suorilla voi tehdä maltillisemman kiihdytyksen, jos haluaa ohitustapahtumaa
jollain tapaa helpottaa. Älä siis poukkoile, keskity oman ajoon!
Lisenssi
Kilpailemiseen
tarvitaan myös lisenssi ja ajajantutkinto, joka koostuu sekä teoriasta että
ajonäytöstä. Lisenssi maksaa tietääkseni jonkun 400 euroa. Ajajantutkintoja
järjestetään eri yhdistysten toimesta mahdollisesti moottoriliiton, MP-Tuen ja Orgin puolelta. Vasta
näiden jälkeen saa osallistua kilpailuihin. Kerhokisoja voi ajaa ilmankin.
Teoria on pari tuntia kuuntelua, kun taas ajonäytössä annetaan ajonäyte siitä, että
osaa ajaa loogista linjaa radalla eikä ole ajollaan vaaraksi muille. Tämä siis
minun näkemys eikä mikään virallinen totuus. Itse olen tuon ajonäytteen
antanut, mutta teoriakoulutus tulee vielä suorittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti