Näköjään seuraavat pätkät täytyy varata tuolle kattotermille, eka. Niitä näyttää nyt olevan jokunen. Koska haluan näissä teksteissä käyttää myös valokuvia, niin tässä vaiheessa iso kiitos radan varrella olleille valokuvaajille: Anne Kattelus, Timo ”Holtsu” Holländer, Jari Heikkilä ja Track punk racing.
Eka pyörä
Eka oma pyörä
oli tietenkin tuon nakujen testivoittaja, ja mielestäni edelleen maailman paras
yleispyörä, Triumph Street Triple. Koska tarkoitus ei ole kertoa sen enempää
yleisesti eri pyöristä, niin kerrottakoon vain lyhyesti, että vaihdoin Triplen
sen isoveljeen kaksi vuotta myöhemmin ja se oli virhe. Parempaa rahan vastinetta
kuin Street en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt, jos puhtaan
sileärenkaisista pyöristä. Speed oli paljon raskaampi ajaa ja vaihteet
menettivät merkityksen, kun vääntöä oli joka vaihteella - tylsempää, jos
minulta kysytään. Makuasia, joten saa kiistellä, mutta se ei johda mihinkään.
Tässä kohtaa kiitokseni menevät Vantaalaisen liikkeen kahdelle hienolle
herralle Speedin liikkeellelaskupaikassa. Sanottakoon, että hyvän kokemuksen
vuoksi asiointi ja ystävyys eivät jääneet yhteen pyörän ostoon.
Vuoden 2010 Triumph Street Triple |
Eka kerta radalla
Se taisi olla
MP-Tuen EA-koulutus Ahvenistolla. Koulutus oli itselleni sen hetkiseen
ajo-osaamiseen juuri oikea. En ollut mitenkään kokenut motoristi millään
mittapuulla. Päivän aikana harjoiteltiin hidasajoa, jarrutuksia, pujotteluja ja
tietenkin otettiin tuntumaa myös itse rataan ohjatulla harjoittelulla. Kai se
kärpänen täällä sitten puraisi? Ainakin tämän jälkeen muistan katselleeni miten
ja missä pääsisin seuraavan kerran radalle kurvailemaan.
Sen täältä
kuitenkin vielä muistan aika hyvin eli miten vaikeaa moottoripyörän
hallitseminen oikeasti onkaan. Miten pienestä ajolinjan virheellisestä valinnasta
mutka saattaa mennä pitkäksi. Miten pieni painon siirto auttaa tai vaikeuttaa
pyörän ohjaamista? Maantiellä moni varmaan luulee olevansa kova kuljettaja ja
ottaa siellä tietoisesti tai jopa tietämättään turhia riskejä. Tarkoitukseni ei
ole jeesustella kenenkään ajamisesta. Jokainen saa tehdä kuin itse lystää,
mutta suosittelen kyllä kaikille jonkinlaista koulutusta moottoripyöräilyn parissa
hallitussa olosuhteissa. Se että koulutus tapahtuu radalla, on puhtaasti
positiivinen asia eikä sitä kannata pelätä.
Eka kesä rataillessa
Ensimmäisten
vuosien aikana ajoin noin 10.000 km vuodessa varmaan noin neljän vuoden ajan.
Ääripäänä tähän on vuoden 2017 asfalttiteiden saldo kyykkypyörillä joka oli
yhteensä 1 km. Silloinkin ajoin jarrupalat sisään. Varsinainen ensimmäinen
kesä, jolloin radalla tuli enemmän käytyä oli vuonna 2013. Tämän jälkeen olen
ajanut radoilla noin 15-20 ratapäivää kesässä. Toki sateet ovat osaltaan
vähentäneet varsinaisia ajopäiviä, mutta tuon verran on ollut kalenterissa
merkittynä.
Eka kaato
Tämä tapahtui
sateella matkalla huoltoon kehä III:n ollessa remontin alla. Lähdin ohittamaan
rekkaa ja painoin kaasua, jolloin ohjeistamani vaikutus takapyörän
pyörimisnopeudelle oli niihin olosuhteisiin liikaa. Takapyörä lähti alta.
Täysin oma virhe. Myin pyörän pois ja maksoin velkoja seuraavana talvena pois.
Ei niin mieltäylentävä kokemus maksaa olemattoman pyörän velkaa tammikuussa
pankille. Tämän jälkeen en ole pyöriä velaksi ostanut.
Eka kisa
Tämä tapahtui
Alastarossa kauden 2016 viimeisellä rataviikonlopulla MP Tuen kerhokisassa.
Taisin olla kuudes. Osallistujia taisi olla jonkin verran yli kymmenen, ehkä
15. Kisa meni hyvin. Startin halusin ottaa varovasti ettei siinä yrittäisi
liikaa eli toisin sanoen en halunnut sammuttaa tai keulia liikaa. Se menikin
ihan ok. Ajoin silloin Aprilialla, jossa on hyvä kytkin lähtemiseen, koska sitä
on helppo luistattaa kierrosten ollessa jossain 8000-10000 välissä. Ainoa
haaste oli siinä, että olin melkein koko kesän ajanut Yamahalla ja Ducatilla.
Nyt sitten kisaan kerkesin ajaa vain kaksi tai kolme settiä ennen kisaa eli tuntuma
Apriliaan oli aika ohut. Kivaa oli ja kierrokset loppuivat vähän kesken, vaikka
olin ennen kisaa ollut päättämässä kierrosten lukumäärästä ja halunnut myös lyhimmän
mahdollisen matkan. Olisi pitänyt ottaa useampi kierros kisamittalle. Nyt
taidettiin ajaa 8 kierrosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti