maanantai 2. huhtikuuta 2018

4. Eka


Näköjään seuraavat pätkät täytyy varata tuolle kattotermille, eka. Niitä näyttää nyt olevan jokunen. Koska haluan näissä teksteissä käyttää myös valokuvia, niin tässä vaiheessa iso kiitos radan varrella olleille valokuvaajille: Anne Kattelus, Timo ”Holtsu” Holländer, Jari Heikkilä ja Track punk racing.


Eka pyörä

Eka oma pyörä oli tietenkin tuon nakujen testivoittaja, ja mielestäni edelleen maailman paras yleispyörä, Triumph Street Triple. Koska tarkoitus ei ole kertoa sen enempää yleisesti eri pyöristä, niin kerrottakoon vain lyhyesti, että vaihdoin Triplen sen isoveljeen kaksi vuotta myöhemmin ja se oli virhe. Parempaa rahan vastinetta kuin Street en ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt, jos puhtaan sileärenkaisista pyöristä. Speed oli paljon raskaampi ajaa ja vaihteet menettivät merkityksen, kun vääntöä oli joka vaihteella - tylsempää, jos minulta kysytään. Makuasia, joten saa kiistellä, mutta se ei johda mihinkään. Tässä kohtaa kiitokseni menevät Vantaalaisen liikkeen kahdelle hienolle herralle Speedin liikkeellelaskupaikassa. Sanottakoon, että hyvän kokemuksen vuoksi asiointi ja ystävyys eivät jääneet yhteen pyörän ostoon.
Vuoden 2010 Triumph Street Triple

Eka kerta radalla

Se taisi olla MP-Tuen EA-koulutus Ahvenistolla. Koulutus oli itselleni sen hetkiseen ajo-osaamiseen juuri oikea. En ollut mitenkään kokenut motoristi millään mittapuulla. Päivän aikana harjoiteltiin hidasajoa, jarrutuksia, pujotteluja ja tietenkin otettiin tuntumaa myös itse rataan ohjatulla harjoittelulla. Kai se kärpänen täällä sitten puraisi? Ainakin tämän jälkeen muistan katselleeni miten ja missä pääsisin seuraavan kerran radalle kurvailemaan.
Sen täältä kuitenkin vielä muistan aika hyvin eli miten vaikeaa moottoripyörän hallitseminen oikeasti onkaan. Miten pienestä ajolinjan virheellisestä valinnasta mutka saattaa mennä pitkäksi. Miten pieni painon siirto auttaa tai vaikeuttaa pyörän ohjaamista? Maantiellä moni varmaan luulee olevansa kova kuljettaja ja ottaa siellä tietoisesti tai jopa tietämättään turhia riskejä. Tarkoitukseni ei ole jeesustella kenenkään ajamisesta. Jokainen saa tehdä kuin itse lystää, mutta suosittelen kyllä kaikille jonkinlaista koulutusta moottoripyöräilyn parissa hallitussa olosuhteissa. Se että koulutus tapahtuu radalla, on puhtaasti positiivinen asia eikä sitä kannata pelätä.

Eka kesä rataillessa

Ensimmäisten vuosien aikana ajoin noin 10.000 km vuodessa varmaan noin neljän vuoden ajan. Ääripäänä tähän on vuoden 2017 asfalttiteiden saldo kyykkypyörillä joka oli yhteensä 1 km. Silloinkin ajoin jarrupalat sisään. Varsinainen ensimmäinen kesä, jolloin radalla tuli enemmän käytyä oli vuonna 2013. Tämän jälkeen olen ajanut radoilla noin 15-20 ratapäivää kesässä. Toki sateet ovat osaltaan vähentäneet varsinaisia ajopäiviä, mutta tuon verran on ollut kalenterissa merkittynä.

Eka kaato

Tämä tapahtui sateella matkalla huoltoon kehä III:n ollessa remontin alla. Lähdin ohittamaan rekkaa ja painoin kaasua, jolloin ohjeistamani vaikutus takapyörän pyörimisnopeudelle oli niihin olosuhteisiin liikaa. Takapyörä lähti alta. Täysin oma virhe. Myin pyörän pois ja maksoin velkoja seuraavana talvena pois. Ei niin mieltäylentävä kokemus maksaa olemattoman pyörän velkaa tammikuussa pankille. Tämän jälkeen en ole pyöriä velaksi ostanut.

Eka kisa

Tämä tapahtui Alastarossa kauden 2016 viimeisellä rataviikonlopulla MP Tuen kerhokisassa. Taisin olla kuudes. Osallistujia taisi olla jonkin verran yli kymmenen, ehkä 15. Kisa meni hyvin. Startin halusin ottaa varovasti ettei siinä yrittäisi liikaa eli toisin sanoen en halunnut sammuttaa tai keulia liikaa. Se menikin ihan ok. Ajoin silloin Aprilialla, jossa on hyvä kytkin lähtemiseen, koska sitä on helppo luistattaa kierrosten ollessa jossain 8000-10000 välissä. Ainoa haaste oli siinä, että olin melkein koko kesän ajanut Yamahalla ja Ducatilla. Nyt sitten kisaan kerkesin ajaa vain kaksi tai kolme settiä ennen kisaa eli tuntuma Apriliaan oli aika ohut. Kivaa oli ja kierrokset loppuivat vähän kesken, vaikka olin ennen kisaa ollut päättämässä kierrosten lukumäärästä ja halunnut myös lyhimmän mahdollisen matkan. Olisi pitänyt ottaa useampi kierros kisamittalle. Nyt taidettiin ajaa 8 kierrosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti