Kalusto
Kalustoksi
ratailuun voi hankkia hyvinkin erilaisen laitteen. Joku harrastaa hieman
vanhemmalla pyörällä ja jollekin kelpaa vain uusin peli. Itse olen kokeillut
noista vähän molempia, mutta enemmän jälkimmäistä. Jos ostaa käytetyn pyörän,
niin siitä saattaa löytyä jotain odottamatonta, minkä edellinen ostaja on
unohtanut mainita. Tällöin halpana pidetyn hinnan tuoma hurmio saattaa kääntyä
kalliimman huoltolaskun tuomaksi realiteetiksi – halvalla saa harvoin hyvää.
Toki käytetyssä on paljon hyvääkin: ratakilkkeet saattavat olla kaikki
valmiina, pyörän arvo ei enää laske voimakkaasti ja pyörän mahdolliset vauriot
eivät harmita niin paljoa. Yleisimmät pyörät ratailussa ovat 600 ja
1000-kuutioisia kyykkyjä. Toki radalla voi ja kannattaa käydä myös muilla kuin
kyykkypyörillä. Samat fiilikset saa ja ajotaito karttuu niilläkin. Lähes kaikki
peruspyörät ovat jo vakiona sellaisessa iskussa, että niillä voi huoletta mennä
radoille kurvailemaan eikä niistä lopu tehot tai jarrut kesken.
Oma pyörä, Aprilia RSV4
Aprilia on
erinomainen italialaisten luoma täsmätyökalu ratapäivien valloittamiseen. Pyörä
on vuosimallia 2015, jolloin siihen tuli moottoriin isot päivitykset ja teho
kasvoi yli kahdensadan hevosvoiman. Pyörä on erittäin helppo ajettava, jossa on
erinomainen alusta ja loistavat jarrut. Itse ostin pyörän uutena ja otin mukaan
Race Packin, jonka myötä pöyrään tuli Öhlinsin alusta ja ohjausiskunvaimennin
sekä taotut vanteet.
Aprilia kotimatkallaan |
Aprilian
muokkauksia ovat tällä hetkellä siirrettävät Lightechin jalkatapit käännetyllä
vaihdekaaviolla (eli ykkönen on ylhäällä ja muuta alhalla), etuakselin suoja,
moottorin poskisuojat, Race Ecu, toinen takavanne, SC-Projectin titaaninen
väliputki ja äänenvaimennin. Noiden lisäksi tuohon on pakko vaihtaa lyhyemmät
välitykset, kun Alastaron suoralla ei tartte vaihtaa kolmosta isommalle. Kaasun
liike on myös mulle liian pitkä ja vaatii pikakaasun, jotta sen saa kunnolla
auki jokaisella suoran pätkällä. CRC:n katteet vaihtuvat myös alkuperäisten
tilalle, koska ne ovat kätevämmät huoltotoimenpiteitä tehdessä ja samalla
niihin saa tehtyä hyvät tarrakuviot ja tietenkin kilpanumeron.
Oma pyörä, Panigale 899
Ai että, tätä
kelpaa katsella. Hankin tämän pyörän sillä periaatteella, että kyllä jokaisen
motoristin tulee omistaa yksi Ducati jossain vaiheessa elämäänsä. Päätin
ostosta ja säästin rahat järjestelmällisesti, niin että sain tämän omakseni
heinäkuussa 2014. Ducatilla voi ajella niin kaupungilla kuin nelinumeroisella asfalttitiellä ja molemmat tuntuvat hyvältä. Ducatilla voi ajaa
hiljaa nautiskellen kyydistö nauttien ja tietää olevansa elossa.
Mietiskelin,
et Ducatihan on melkein vakio kuosissaan, mutta onhan siihenkin tehty jo yhtä
ja toista. Siinä on toiset katteet ja teipit, siirrettävät jalkatappisarjat
ovat Lightechiltä käännetyllä kaaviolla, moottori on ohjelmoitu Rexxerillä
(auttoi muuten älyttömästi alakierrosten käyttäytymiseen alhaisissa
nopeuksissa), ilmanpuhdistin on pestävää mallia, toisen takavanteen tilasin
jenkeistä, etuakselilla on oma suoja, moottorinposket on suojattu GB-Racingin
suojilla, Brembon RC-jarrupalat, penkki on Ducatin omalta lisävarustelistalta. Ja
koko listan paras muutos on ollut alustan vaihto Öhlinsiin. Eteen on laitettu
Cartridge Kit ja taakse kokonaan Öhlinsin oma iskari.
Kuva vielä ilman numeroita ja sponsoreiden tarroja. |
Oma pyörä, Husqvarna 701
Hankin
tällaisen enduro mallisen Husqvarnan, kun ajattelin että täytyy tuo
sarapintainen pinnoitekin ottaa jollain tapaa haltuun. Enää kun ei jaksa
asfaltilla ajaa kyykkypyörällä liikennerajoitusten
voimassaoloalueilla, niin tälläisella nappularenkaisella pyörällä saa kyllä
kivasti iloa irti metsäpolulla tai soratiellä. Tämä on ollut erinomainen
hankinta sen tarjoaman hauskuuden vuoksi. Pyörä on aika kevyt. Muistaakseni
alle 160kg ja sen vuoksi painavampaa pyörää helpommin hallittavissa. Bensaa ei
kulu juuri yhtään ja vauhdin tunnelmaa saa helpommin kuin asfaltilla. Hieno
pyörä ja toimii erinomaisesti. Tätä voin ainakin omasta puolestani suositella
sora- ja metsäpoluille.
Soralinko |
Menneet pyörät
Aiemmin olen
omistanut Triumph Street Triplen, Hondan CB tonnisen, Triumph Speed Triplen ja
Yamahan R6R:n. Näistä ensimmäiset olivat hankittu puhtaasti julkisilla teillä
ajelua varten. Yamaha oli jo sittemmin selkeä valinta rataa varten ja
ensimmäinen pöyräni, josta muokattiin sopiva väline rata-ajoon. Myin kuitenkin
Yamahan pois, sillä se ei jostain syystä istunut omaan ajotyyliin enkä saanut
siihen missään vaiheessa täyttä luottamusta. Välillä kaluston vaihdolla voi
saada parannusta omaan ajoon, mutta omasta mielestäni kyse on kuitenkin enemmän
siitä luottamuksen tunteesta ja miten sen saa mahdollisimman korkealle. Joskus
sen saamiseksi kannattaa vaihtaa pyörää.
Ratakuntoinen R6R |
Triumph Speed Triple |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti