Moni näyttää
eri keskusteluforumeilla ihmettelevän miksi ihmiset menevät radalle kaatumaan?
Sama pätee myös toisin päin. Rataa ajava harrastaja ei ikinä lähtisi ajamaan
matkamoottoripyörällä Suomea ympäri. Mikä siinä kiinnostaa? Ei kai tähän
tarvitse vastausta keksiä. Kukin tekee mistä eniten pitää. Tärkeää olisi antaa
ihmisten olla ja antaa heidän harrastaa mistä he pitävät. Kumpikaan ei taida
olla kummaltakaan pois, vaikka toinen tahkoaa Alastaroa ja toinen nelostietä.
Itse
sanoisin, että ratailussa minua kiinnostaa sen vaikeus. Kaikki osaavat ajaa
moottoripyörällä lujaa suoraan eteenpäin ja ohittaa autoja mutkateillä. Kun
otetaan pois olosuhteuden muuttuminen ja aletaan hakea tasaista
harjoitteluympäristöä, niin silloin tarvitaankin puhdasta osaamista, ajotaitoa.
Milloin jarrutus aloitetaan? Miten pitkään mutkaan uskallan jarrua painaa?
Milloin avaan kaasun kokonaan auki? Osaanko hyödyntää koko radan leveyden? Onko
ajolinjani mutkaan oikea? Osaanko liikkua pyörän päällä? Näitä kysymyksiä on
loputtomasti ja ne pätevät radan jokaiseen mutkaan, jolloin osatekijöitä hyvään
kierrosaikaan löytyy valtavasti. Mutkia kun on radalla yleensä aina se yli
kymmenen.
Lisää
kiinnostusta tarjoaa kuitenkin harrastamisen halpuus verrattuna esimerkiksi
autourheiluun. Kovaa menevän pyörän saa kuitenkin jo ratailuun mahdollisesti
viidellä tonnilla. Tähän kun laittaa vielä muutaman tonnin varusteisiin ja
tarvikkeisiin, niin on jo potentiaalia ajaa nopean ryhmän kärkiaikoja. Eli
välttämättä huonoa kierrosaikaa ei voi laittaa kaluston piikkiin. Yleensä aika
ei paranekaan kaluston vaihdolla vaan kärjistettynä ahkeralla harjoittelulla ja
uusilla renkailla.
Ehkä
suurimman nautinnon harrastuksesta saan siitä, kun lähdetään kaverin kanssa
peräkkäin ajamaan radalla ja tiedät, että toinen on sinua nopeampi. Tällöin
lähdet alusta asti oppimaan toisen perään ja seuraamaan hänen ajoaan. Tämä on
itselle ainakin aika vaikeaa, koska oma ajo saattaa mennä helposti sekaisin
toista liian tarkkaan seuratessa. Kuitenkin voit oppia toiselta jotain vaikka
vaan yhdestäkin mutkasta ja ottaa opitut asiat käyttöösi. Tämän jälkeen kun
löyt oman kierrosaikasi käyttämällä juuri opittua asiaa, niin olo on varikolla
loistava! Yläfemmat räpylään kypärät pois ja läpikäynti setistä voi alkaa. Omaa
tekemistä ystävien seurassa. Itse en tiedä oikein parempaa ajan vietettä
kavereiden kesken.
Toki voi
olla, että edellinenkin saattaa jossain vaiheessa alkaa hieman tuntumaan liian
tutulta. Näin on minulle ehkä pikku hiljaa käynyt. Älkää ymmärtäkö väärin,
pidän ratailusta ihan älyttömästi, mutta kun joku on keksinyt tähän vielä sen
pienen jutun eli kilpailemisen, niin täytyyhän sitäkin koittaa ennen kuin aika
jättää tai tulee liian vanhaksi. Taas joku saattaa miettiä, että onpa
riskialtista puuhaa. Niin on, ja siksi se viehättääkin. Toki se riski ei ole se
kiinnostuksen suurin syy vaan itsensä ylittäminen kilpailun aikana. Väitän,
että ajan nopeimmat kierrokseni ensi kesänä kilpailujen yhteydessä. Kilpailemisesta
tulee vaan luonnostaan se pieni lisäpuristus omaan suoritukseen, jolla päästään
seuraavalle sekuntiluvulle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti