lauantai 7. huhtikuuta 2018

9. Suomen radat

Suomessa on moottoriratoja yllättävän paljon, mikä on tietenkin harrastajien keskuudessa todella kiva asia. Toki osa radoista on hieman huonommassa kunnossa, mutta esimerkiksi Alastaroon saatiin täksi kesäksi uusi asfaltti. Muita ratoja Alastaron lisäksi ovat Kemora, Motopark, Botniaring ja Ahvenisto. Tietysti jännityksellä odotetaan myös Kymiringin mahdollista valmistumista. Toivotaan, että hanke toteutuu.

Ahvenisto

Tämä on oma kotiratani, jossa kävinkin alkuvuosina ahkerammin kuin nykyään. Käyntien vähentymiseen on ollut syynsä radan meluvaatimuksilla eli alle 95 dB. Kummatkaan pyöräni eivät tuon alle mene. Toinen syy on radan suojamuureilla, jotka ovat motoristille aika pelottavat, jos sattuu kaatumaan. Kaadon sattuessa on erittäin todennäköistä, että törmää joka kaiteeseen, seinään tai mäntyyn. Ahvenisto on ratana korkeuserojensa puolesta tosi hauska. Muutenkin siellä on hyvä harjoitella ajamista ajotekniikan osalta, kun paine ei ole ajan parantamisessa vaan hauskan pidossa ja harjoittelussa. Viime kesän eka ratapäivä oli Ahvenistolla ja se oli kyllä niin mukava kokemus, että aion tehdä saman myös tänä vuonna. Ducatin takarenkaassa saattaakin olla juuri sen verran pintaa että sillä yhden päivän Ahvenistolla ajelee. Ahveniston viehätys on osittain myös sen seinissä, sillä onhan se huikeeta ajaa siellä kypärä seinän lähellä viistäen!

Alastaro

Alastaro on minun osaltani eniten kiertämäni rata. Tähän on syynä radan suhteelisen läheinen sijainti sekä järjestettyjen ratapäivien runsas määrä. Alastarossa olen ajanut useamman tuhat kierrosta ja se näkyy välillä myös innostuksen puutteena. Nyt ensi kesän tunnelmia kohottaa uusi pinnoite ja uudet kanttarit. Vanhoissa tuntui, että polvi jäi niihin kiinni ja säikäytti pahan päiväisesti, kun niihin osui. Alastaron luonne on ennen ollut vähän sellainen stop and go –rata, kun ajettavat mutkat ovat sieltä puuttuneet. On jännä kokea miten rata muuttuu uuden pinnoitteen myötä.

Alastaron lähtösuora

Botniaring

Vuokrattaviin pilttuisiin mahtuu noin kuusi pyörää.
Jos halua hakea lujaa ajettavaa mutkaa, niin Botniaringiltä sellainen löytyy. ”Vauhtivasuriksi” ristitty pitkä vasen mutka on kyllä makea ajaa. Vauhtia siinä on yli 170 km/h ja täytyy myöntää, että sitä on mahtava ajaa. Botniaringin paras puoli minun mielestäni on radan pituus. Yksi kierros kestää parikymmentä sekuntia pidempään kuin muilla radoilla ja se on todella kivaa vaihtelua. Haasteena tällä radalla on sen kaukainen etäisyys ja vähäiset ratapäivien määrät. Itse olen ollut Botnialla vain kuusi ratapäivää, mikä on todella vähän. Lyhyttä rataa en ole ajanut ikinä.

Kemora

Vetelissä sijaitsee korkkiruuvien luvattu rata Kemora. Kemoran kierrosajat ovat Botniaringiä juuri vastakkaiset eli kaikkein pienimmät. Tämän vuoksi omasta mielestä rata ei kuulu suosikkeihin. Mutta siellä on tosi hauskat 180 asteen mutkat molempiin suuntiin ja tasainen asfaltti. Tämän vuoksi täällä on helppo saada polvi ekaa kertaa asfalttiin, jos se on jollakin tavoitteena. Kemoralle pääsee kesäisin hyvin ajamaan, kun ratapäiviä on aika reippaasti. Itse olen Kemoralla ollu varmaan noin 25 päivää. Kemoralla renkaita haittaa kuluminen toiselta puolelta eli päivän puolivälissä rengas kannattaa kääntää, jos sen haluaa käyttää molemmilta sivuilta loppuun asti.



Motopark

Päästiinkin listassa omaan suosikkiini eli Motoparkiin. Tämän on itselle kaiken hauskin rata. Keskinopeus on kova ja täällä on paljon kovaa ajettavia mutkia. Nopean kierroksen tuo kova keskivauhti. Täällä on ikävä kyllä aika paljon kuoppia ja heittoja radassa. Omasta mielestäni alalenkin nimi voisikin olla ”rodeokuja”. Silti tämä on todella hauska rata ajaa ja täällä ajaessa on vain pakko hymyillä ja keskittyä, sillä ajovirheen seurauksena saattaa löytää itsensä tai pyöränsä lammesta. Motoparkissa renkaasta loppuu myös toinen sivu Kemoran tapaan, mutta täällä se on vain juuri se toinen puoli kuin Kemorassa. Harmi etten ole päässyt ajamaan täällä kuin vasta viisi ratapäivää.

Kuvasta huomaa hyvin Motoparkin korkeuserot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti