Varusteet
Varusteissa
on paljon valinnanvaraa. Alla on muutama vinkki ja omat varusteeni kerrottuna,
jos niistä on jollekin iloa. Näihin saa uppomaan paljon rahaa, jos vaan haluaa.
Välillä voi tehdä joitain löytöjä ja säästää satasia. Ehkä oma vinkkini tähän
osioon olisi se, että osta kerralla oikeanlaiset ja paremmat varusteet, niin
säästät rahaa. Harmi vaan, että se kokemus pitää ehkä itse hankkia, koska miten
muuten voi tietää paremmasta, jos ei ole kokeillut sitä huonompaa?
Kypärä
Tässä olisi
kannattanut luottaa sanontaan ”Rahalla saa jne.”. Jos olisin tiennyt, niin
olisin suoraan ostanut Shoein X-Spirit III:n. Tässä kypärässä on mielestäni
paras näkökenttä minkä olen kokenut. Paino lienee keskiväliltä. Jos mietit
kypärän ostoa ja rahasta on tiukkaa, niin en tiedä onko tämä silloin paras
vaihtoehto. Toki nyt kun lasken yhteen edellisten kahden kypäräni
hankintahinnat, niin niiden hinnalla olisi ostanut kerrasta tämän. Nyt olen
tuhlannut rahan tuplasti. Viisasta vai tyhmää, kerro sinä!
Ennen tätä
olen ajanut Shoein kypärällä, oisko ollut 1100 vai mikä lienee se malli. Tämän
jättäneenä ei paljoa vanhat mallit jää mieleen. Toki ajan sillä vielä enduroa
käyttäessäni, sillä siihen se sopii vallan mainiosti. Aiemmin mulla on ollut
myös Sharkin kypärä, jonka ehdottamasti paras ominaisuus oli integroitu aurinkovisiiri.
Muuten kypärä oli aika meluisa ja siitä hajosi heti tuuletusaukon
säätömekanismi. Yhden kerran vaihdoin sen takuuseen. Toista kertaa en
viitsinyt, kun taisi enemmän olla ominaisuus eikä se nyt käytännössä ajoa
haitannut. Joku räppänä on ajaessa pakko pitää kuitenkin auki, jos meinaa antaa
ilman kiertää.
Omaan päähän
ei Arai tai Schuhbert sopinut millään. Arain näkökenttä oli liian pieni ja pään
muoto ei vain sopinut kuoreen. Schubertista odotin pelastajaa, mutta
saksalainen ei tällä kertaa vakuuttanut ja niinpä jouduin pettymään. En ole
varma, mutta väittäisin huippumallien olevan hyviä merkistä riippumatta. Mieti
omaa kuulaasi ja sovita malleja ennen ostoa. Muista vaan, että hyvää ei saa
halvalla ja jostain syystä ne tosikuskitkin ajavat niillä kalliilla versioilla.
Toki, jos itse ajaisin työkseni, niin en varmaan sponsorisyistä silti ajaisi
sillä halvemmalla versiolla.
Ajopuku
Tää onkin
mielenkiintoinen kohta. Vaihtoehtoja on todella paljon ja eroja löytyy niin
materiaalien kuin suojaavuudenkin osalta mielettömästi. Itse olen alkuun
ostanut kankaiset housut ja takin. Merkki oli MP Asu. Aluksi ajoin siis noilla
kadulla nakupyörällä. Nykyäänkin käytän yhä noita samoja varusteita, mutta nyt
vaan ajellessani hiekkateitä tai polkuja pitkin. Ne käyvät siihen tarkoitukseen
vallan mainiosti.
Tämän jälkeen
ostin itselleni Sweepin nahkaiset housut ja takin, jotka sai yhdistettyä toisiinsa
vetoketjulla. Nämä toimivat kadulla tosi hyvin. Ilmavirta on paljon pienempi
eikä häiritse ajoa niin voimakkaasti kun vaatteet on tiukemmat ja enemmän
vartalonmyötäiset. Ekat rata-ajotkin tein käyttäen näitä varusteita. Näillä
varusteilla ei itselläni olekaan enää ollut käyttöä, kun en jaksa
asfalttiteillä enää ajella ja radalla suojaavuus ei taas ole nahkaisen
yksiosaisen puvun tasolla. Omasta mielestä tämä vaihtoehto oli iso parannus
kankaiseen ajoasuun verrattuna.
Tästä
tullaankin taas siihen viimeiseen eli nykyiseen ajopukuun. Se on Sweepin
yksiosainen nahkapuku, joka on ulkomuodostaan huolimatta ehdottomasti paras asu
ajamiseen niin mukavuuden kuin suojaavuudenkin osalta. Puvun alla olen pitänyt
aluskerrastoa, jonka materiaalin voi valita oman mielen mukaan. Itse tykkään
villasta valmistetusta kerrastosta. Nyt joku jo miettii, et mitä järkee sinne
alle on tuollaista kerrastoa laittaa? Itse olen huomannut, et on paljon
kivempaa hikoilla kerrasto märäksi ja pestä sitä, kun pitää nahkapukua puhtaana
kun sitä ei oikein saa pesukoneeseen. Tämän lisäksi kerrasto on ainoa keino
minkä avulla sen nahkapuvun saa ajon jälkeen helposti pois päältä. Hikoiltu
kroppa ja tiukka nahkapuku on keskenään aika huono yhtälö. Ainakaan ilman
kaveria niitä ei saa erilleen.
Nahkapuvun
suojaavuus on muita parempi, koska se pysyy paremmin paikallaan eli tällöin
myös suojat pysyvät oikeilla paikallaan. Kankaiset asut ovat yleensä aika
väljiä ja tällöin mahdollisessa ikävässä rumpukuivausta muistuttavassa
tilanteessa suojat tuskin pysyvät siinä kohtaa kuin mitä niiden olisi ollut
tarkoitus suojata. Nahkapuvun polvipaloja pitää vaan hankkia aina kulumisen
mukaan. Itselläni yhdet palat riittävät hyvin yhden kauden. Itse en laahaa
polvea asfaltissa ja nostankin jalkaa yleensä ylemmäksi sen jälkeen kun tunnen
sen ottavan radan pintaan. Voihan niitä toki laahatakin, jos haluaa paloja
ostaa ja vaihdella.
Saappaat
Taas on
vaihtoehtoja paljon mistä valita. Itselläni on Geanren vetdenpitävät saappaat
enduroajeluun. Ovat hyvät jalkaan, mutta ei suojaa mitenkään erityisesti
maastoajossa kuten jotkut siihen suunnitellut saappaat. Rata-ajossa pidän
Alpinestarsin Supertech R –saappaita. Ne ovat omasta mielestäni todella hyvät.
Niissä on erikseen sisäsaapas ja ulkokuori. Itse joudun vaihtamaan saappaiden
reunojen kulutuspaloja aika usein. Kenties en osaa pitää jalkoja oikeassa
paikassa, mutta paloja menee kaudessa ehkä neljät. Toki vaihdepoljinkin näyttää
Ducatissa kuluneen päästään, joten ei ihme ettei sinne oikein jalkakaan mahdu.
Saappaiden ainoa huono puoli on niiden pohja. Sitä ei nimittäin saa joidenkin
toisten saappaiden tapaan vaihdettua. Siirrettävien jalkatappien päät ovat
usein aika terävät ja saattavat syödä ajan myötä saappaan pohjaan reiän. Tätä
varten viilasinkin vähän tappeja tylsemmäksi samalla kun otan uudet saappaat
ensi kesää varten käyttöön. Vanhoista kun meni se pohja rikki.
Hanskat
Hanskat ovat
kaikkein vaikein varuste! Monet hanskat tuntuvat liikkeessä hyvältä kädessä,
mutta ajaessa niillä pidempään ja useamman kerran voi totuus olla jotain muuta.
Jotkut hanskat jättävät kämmeneen rypyn, joka saattaa tehdä ajamisesta
mahdotonta. Toiset taas saattavat venyä ja tällöin hanskoista tulee liian isot.
Jotkut taas eivät veny tai muotoudu niin paljoa kuin liikkeessä ajattelee ja
jäävät siten liian pieniksi. Tai siis pysyvät pienenä, koska sitähän ne olivat
alunperinkin. Lopullinen naula arkkuun on hanskojen hinta. Hyvät hanskat kun
maksavat noin 100-200 euroa eli kovin montaa väärää ostosta ei haluaisi tehdä.
Hanskoilla on kuitenkin itse ajamiseen järkyttävävän iso vaikutus. Itse pidän
mahdollisimman ohuista kämmenpuolista parhaimman tuntuman takaamiseksi.
Ajoin monta
kautta Richan suht’ edullisilla hanskoilla, jotka olivat muokkautuneet
täydellisiksi käteeni. Ne olivat enemmän sellaiset katuhanskat suojaavilla
kumiosilla eikä nahka ollut kämmenissä ohuen ohutta vaan pikemminkin täydellisesti
muotoutunutta. Kun kaaduin radalla ekan kerran ja käsi jäi tangon ja asfaltin
väliin, niin opin arvostamaan enemmän myös hanskan suojaavuutta. Nykyään ajan
Sweepin rataisimmalla hanskalla, joissa on ohut kämmen. En kuitenkaan ole
saanut niitä vielä täysin muokattua omaan käteeni sopiviksi ja kahden
ratapäivän jälkeen saankin tyhjentää kämmeneen tulleen rakon. Toki en tiedä
miten Sweepin hanskat suojaavat kaadon sattuessa, mutta ainakin ulkoisesti
suojien määrä on eri luokkaa kuin edellisissä hanskoissani.
Selkä- ja rintasuoja
Kannattaa
opetella saman tien käyttämään selkäsuojaa varusteiden alla ajaa sitten
maantiellä tai radalla. Usessa ajotakissa on jonkinlainen suoja asennettuna
takkiin valmiiksi. Itse kuitenkin suosittelen tuon poistamista ja käyttämään
ennemmin erillistä selkäsuojaa, jossa on vyötärökiinnitys ja reppuhenkiset
olkaimet. Kun suojan käyttöön tottuu, niin ilman sitä ajaminen tuntuu oudolta
ja jotenkin turvattomalta. Itselläni on ollut Dainesen selkäsuoja, joka oli
mielestäni parempi kuin nykyinen Sweep, jota käytän. Väitän, että erillinen selkäsuoja
pysyy paremmin paikallaan, jos sitä joskus ikävän paikan tullen tulisi
tarvitsemaan.
Liivimallinen rinta/selkäsuoja |
Rintasuojaa
käytän itse vaan radalla, jossa sen saa pysymään hyvin paikallaan tiukan
ajopuvun alla. Muuten irralista suojaa en käytä endurolla ajaessa, mutta olen
aikanaan saanut lahjaksi Alpinestarsin selkä/rintasuojan yhdistelmän, jota
käytän säännöllisesti. Käytännössä kyse on liivistä. Itselläni tuo liivi ei
millään mahdu yksiosaisen radalla käytettävän nahkapuvun alle, joten senkään
vuoksi en sitä voi itse radalla käyttää. Olen kyllä nähnyt, että jollain on
myös sellainen ratailussakin käytössä. Kyse lieneekin siis enemmän tottumisesta
ja mistä itse pitää.
Ajanottolaite
Muutaman
kierroksen radalla ajaneena sitä alkaa pohtimaan, että mihinköhän aikaan sitä
rataa kiertää. Ekan kerran sitä pyytää kaveria kellottamaan kierroksia
maalisuoralla, mutta jossain vaiheessa on pakko saada tarkempaa tietoa omasto
nopeudesta muihin nähden. Tällöin on koukku nielaistu kiduksiin asti. On
nimittäin järjettömän koukuttavaa seurata omia kierrosaikoja ja huomata
parantuneet ajat kesän edetessä. Aikojen kehittyminen on aivan varmaa, jos
liikkeelle lähdetään hitaasta ryhmästä. Kaiken tämän rekisteröimiseen tarvitaan
tietenkin jonkinlainen ajanottolaite.
Itse olen
saanut maailman parhaimman isänpäivälahjan ja se oli Qtarzin ajanottolaite. Kiitos
tästä vaan Virvelle. Laitteessa on itsessään GPS ja se tallentaa kaikki
ajotapahtumat, jonka jälkeen data puretaan mukana tulleeseen
tietokoneohjelmaan, jossa kierroksia pääsee sitten tarkastelemaan tarkemmin. Minulle
laite on riittänyt vallan hyvin. Toiset ovat laitetta tai sen ohjelmaa
moittineet. Itselläni ei siitä ole pahemmin mitään kritisoitavaa kun sain sen
lahjaksi enkä maksanut sen kallista hankintahintaa.
Nyt jos
joutuisin ostamaan uuden ajanottolaitteen, niin ostaisin varmaan jonkun
GPS-mokkulan ja yhdistäisin sen Race Chronoon puhelimessa. Tämä on yleisimmin
käytetty systeemi kierrosaikojen seurantaan. Sen vuoksi siihen löytyy teknistä
tukea ja vertailua sektoriajoissa muita laitteita runsaammin. Käytön miinuksena
näyttää vierestä seuranneena olevan kahden laitteen käyttäminen ajossa, kun
taas Qstarz toimii itsenäisesti ilman lisälaitteita.
Action-kamera
Pienellä
videokameralla on kiva tallentaa omaa menoa kurvien tiimellyksessä. Ainakin
sieltä on helppo havaita omia parannuskohteita ja huomata omien jarrupaikkojen
aikainen sijainti. Näin ollen väitän, että oman kehittymisen kannalta omaa ajoa
kannattaa nauhoittaa. Tallenteita on myös helppo näyttää muille ja saada näin
neuvoja ajamiseen myös varikolla. Monet halukkaat kyllä antavat varmasti omia
näkemyksiään toisen ajosta pyydettäessä. Tällöin pitää vaan muistaa kaksi
asiaa: ole avoin sinua koskevan palautteen suhteen, koska sitähän olet pyytänyt
ja toisen näkemys ei välttämättä ole ainoa totuus, vaan toisen henkilön
kokemuksen perusteella kasvanut mielipide. Itsellänin on käytössä Go Pron joku
versio, oisko kolmonen ja se on toiminut ihan ok.
Peräkärry
Tämä eli
peräkärry tai pakettiauto on ratoja kesäisin kiertävän harrastajan pakko-ostos.
Jossakin vaiheessa ei enää ajamalla voi siirtyä tapahtumapaikalle ja silloin
joutuu tämän hankinan tekemään. Lisäksi pitää tietenkin olla jonkinlainen
ramppi ja mahdollisesti etupyörän lukitseva kuljetusteline. Pyörän sitomiseen
pitää vielä hankkia liinoja tai muita kiinnitysvälineitä, joilla saadaan pyörä
pysymään paikoillaan siirtymän ajan.
Kärryjä on
monenlaisia. Joillain on umpinaisia kuljetuskärryjä, toisilla on perinteisiä
kuomullisia peräkärryjä tai sitten on vaikka meikäläinen joka käyttää siihen
ihan vaan avokärryä. Avokärryllä olen mennyt siksi, että siihen sai kätevästi
kaksi pyörää kyytiin, kun kahvat pystyivät tulemaan molempien laitojen yli.
Edessä oli puusta tehty sovituskappale, joka toi toisen pyörän enemmän taakse
ja molempien etupyörien kohdalla telineet. Näin kahvat eivät olleet samalla
kohtaa vaan hivenen limittäin. Ja tietenkin avokärry on kaiken edullisin
vaihtoehto, jos kuljetusvälineen haluaa itse omistaa. Pakettiautoja voi myös
luonnollisesti vuokrata.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti